40 творби на Атанас Яранов
Пет галерии вадят творчеството на един от най-награждаваните приживе български творци
/ брой: 59
Петър Георгиев
Пет художествени галерии обединиха усилията си, за да покажат по-пълно творческото наследство на починалия едва на 48 години художник Атанас Яранов.
40 маслени платна, графики и пастели, излезли изпод ръката на един от най-награждаваните приживе български творци, може да бъдат видeни до края на март в Стара Загора. Те са от фондовете на галериите в Бургас, Ямбол, Сливен и Казанлък, към тях домакините прибавиха три от най-ярките работи на родения на 13 юли 1940 г. в София възпитаник на проф. Георги Богданов в специалността декоративно-монументална живопис. Кураторът на експозицията доц. д-р Марин Добрев, директор на художествената галерия в Стара Загора, припомни, че за сравнително краткия си живот Яранов е оставил изключително богато наследство. Без което е немислимо да се представи родното изобразително изкуство през последните почти три десетилетия на миналия ХХ век.
Атанас Яранов е носител на едни от най-престижните награди: за живопис на името на Захари Зограф (1985), "Владимир Димитров-Майстора" (1982) и "Илия Петров". Творбите му биват забелязани от ценителите и критиката още от най-ранните появи - втората и третата национална младежка изложба в София през 1978 и 1979 г.
"Малцина са художниците като Яранов - безапелационно обичани от всички. Едва ли ще се намери негов съвременник, който да е чул и една дума, носеща някакви резерви към творбите му. Той беше и остана едно от най-бляскавите явления. Доволен съм, че успяхме да обединим усилията си и да покажем, макар и донякъде схематично, правата, по която е вървял и мощта на изразните му средства", коментира доц. Добрев. И напомни оценката, дадена за художника от изкуствоведа проф. Димитър Аврамов: "Картините му бележеха неизменно най-високото художествено равнище. Заключеният в тях свят въздейства с неотразима сила. Изпълнен със символи, архаични митове, фолклорни метафори, той като че ли отключва в съзнанието на зрителя праисторически комплекси. Дори, когато сюжетът изглежда битово делничен, близък до актуалния ни опит, Яранов умееше да го превърне в някаква тайнствена, трудно обяснима и поради това винаги вълнуваща действителност - с метафизическа глъбина и ирационални измерения..."
Паралелно с наследството на Атанас Яранов същите галерии показват и творчеството на Генко Генков.