400 000 българи пушат контрабандни цигари
За 10 години държавата е загубила 6 млрд. лева от нелегалната търговия с тютюневи изделия
/ брой: 11
Национална информационна кампания, насочена срещу контрабандата на тютюневи изделия, започна от вчера "Булгартабак Холдинг" АД, съобщиха от компанията.
В съобщението са посочени данни на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ), според които в Европейския съюз (ЕС) се пренасят контрабандно над 4,7 милиарда къса цигари годишно и загубата на съюза от тази престъпна дейност надхвърля 10 милиарда евро.
Според статистиката за България всеки четвърти пушач купува нелегални цигари - тоест 400 000 българи пушат контрабандни цигари, а 15 000 участват в нелегалната търговия. За последните 10 години от нелегални цигари държавата е загубила 6 млрд. лева. Само за второто тримесечие на 2014 година потреблението на контрабандни тютюневи изделия достига до 20 на сто. От този висок процент държавата е претърпяла загуби около 500 млн. лв., се казва в съобщението на "Булгартабак".
Информационната кампания на "Булгартабак" е в партньорство с Министерството на финансите, Агенция "Митници", Националната асоциация на тютюнопроизводителите 2010 и Асоциацията на производителите на ориенталски тютюни.
Идеята е всеки да се замисли колко много вреди причинява, като закупува контрабандни тютюневи изделия. Основното послание на кампанията е "Не купувай контрабанда! Вредно е за всички".
Нелегалната търговия с цигари включва контрабанда на цигари, предлагане и търговия с цигари - без платен акциз и без бандерол, които се продават в нелицензирани обекти за търговия с тютюневи изделия. Този вид продукти се продават в нарушение на акцизното законодателство и редица други закони.
Незаконната търговия с безакцизен рязан тютюн за ръчно свиване става все по-честа алтернатива на легалните цигари. Липсата на контрол при производството, съхранението и разпространението на незаконните цигари рефлектира в ниско качество и е реална заплаха за здравето на потребителите. Незаконната търговия с тютюневи продукти е сериозен проблем с множество негативни последици за всички и без съмнение трябва да бъде сред приоритетите на държавата, бизнеса, но също така и на отговорното консуматорско поведение, смятат организаторите на кампанията.