44% от цената на А-95 са занъци и акцизи
/ брой: 46
Цените на горивата се качват заради поскъпването на нефта, по-големите разходи на компаниите и високите акцизни ставки, сочи анализ за състоянието на пазара на горивата на експертите на "Лукойл България", разпространен вчера.
При бензин А-95 стойността на нефта формира 41 на сто от цената на горивото, преработката е 5%, експлоатационните разходи - включващи транспорт, съхранение и маркетинг - 11%, данъци и акцизи - 44%, а загубата е един процент от крайната цената на горивата, показват данните.
Най-резкият скок на цената на дизеловото гориво е от началото на тази година. Причините са административни - от първи януари 2012 г. бе въведена задължителна 5 на сто биосъставка в дизеловото гориво. Повишаването на акцизната ставка на дизела с 2,5 на сто и отпадането на облекчението в акцизната ставка за гориво с биокомпонент доведоха до повишаване на цената му с 4,2 на сто за един ден, посочват експертите.
По-голямото повишение на цените на дизела спрямо бензините е резултат от по-голямото му търсене. 44 на сто, през 2011 г. той е вече 50 на сто. Поддържането на по-ниска цена на дизела спрямо бензина в редица страни-членки на ЕС се дължи на акцизната и данъчната им политика. В тези страни, стремежът е данъчната тежест върху дизела като бизнес-гориво да се намали, за сметка на тази върху бензина, защото дизелът се смята за гориво на личния автомобил.
В повечето от страните в Европейския съюз акцизната ставка върху бензина е значително по-висока от тази върху дизеловото гориво, като разликата в някои държави е над 25 евроцента на литър. Така крайната потребителска цена на бензина сe поддържа по-висока от тази на дизела.