Автобусни превозвачи предупредиха за закриване на линии заради "бонус-малус"
Превозвачи се обявиха против въвеждането на системата бонус-малус за „Гражданската отговорност”. Според Магдалена Милтенова от Съюза на автобусните превозвачи така предложените текстове ще оскъпят непосилно застраховката за бранша, което ще доведе до закриване на междуградски линии и намаляване на персонала, съобщи БНР.
Няма как да се съгласим, че ние ще плащаме веднъж глоба и санкция по Закона за движение по пътищата и втори път ще бъдем наказвани с плащането на по-висока "Гражданска отговорност", твърди тя.
От своя страна Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка обърна внимание, че "бонус-малус" системата обвързва нарушенията с автомобила, а не само с водача, който практически ги извършва.
Само че това нещо влияе на самата фамилия, на самото семейство, на самото дружество, на самата фирма. Защото малусът се качва от един човек спрямо 10, които имат бонус, но бонусът не се зачита.
"Бонус-малус" системата предлага да се въведе оскъпяване на „Гражданската отговорност” за некоректните водачи на пътя, а изрядните шофьори да плащат по-евтина полица.
Предложената система е "пладнешки грабеж", "паразитна печалба" и "чист лобизъм" в полза на застрахователите, чиято цел е те неоснователно да се обогатят за сметка на "изтупания докрай" джоб на шофьорите, категоричен бе Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите.
На 13 декември превозвачите планират стачка, която може да прерасне в ефективни действия.
За фирмите от брашна новите разпоредби, които свързват нарушенията не само с водача, но и с превозното средство, са съкрушителни за тях. Защото фирмите често регистрират всички водачи към полиците на всички автобуси и камиони, за да да могат лесно и гъвкаво да осигуряват графика.
Малка фирма с пет служебни автомобила с двигатели до 1600 куб. см., която сега плаща 1300 лв. "Гражданска отговорност", ще стигне до ниво 4000-5000 лв. само при две нарушения на скоростта на някой от шофьорите си в годината.
За компания с 10 броя седлови влекачи, която сега плаща 39 000 лв., новата цена за едно превишение на скоростта от над 31 км/ч в населено място ще стигне 124 800 лв., сочат сметките на превозвачите.
Те твърдят, че системата сега изобщо не е балансирана и ще ощети сериозно шофьорите в полза на застрахователите.
Превозвачите настояват с поскъпване на застраховката да бъдат наказвани само тези водачи, които реално са причинили щети и заради които реално са платени застрахователни обезщетения. Според бранша не трябва да има по-скъпа застраховка само за превишение на скоростта, ако то не е довело до щети.