03 Май 2024петък01:37 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Автоиндустрията сменя приоритети заради растежа си

/ брой: 56

автор:Дума

visibility 17

През миналата година глобалните продажби на автомобили са около 80 милиона. Производителите навиват ръкави, очаквайки сбъдването на прогнозите за по-нататъшен растеж докъм таван от 100 милиона коли през следващите десет години. Основният прираст на продажбите ще е в страните с развиващи се пазари през следващото десетилетие. С настъпването на пика от 100-е милиона растежът ще спре и по-нататъшното му ограничаване ще е следствие на влошената екологичност на градския живот, задръстванията и нежеланието на купувачите да губят скъпоценно време от живота си, висейки в пътните тапи. Естествено, делът на електроколите ще расте, но все пак поголовна електромобилизация не се очертава поне през тези десет години. Затова проблемите със смога ще се решават по други пътища, както в Китай например, където има квоти за нови регистрации на автомобили.
Идващият пик в автомобилизацията не е проблем само на автомобилния отрасъл. Той отразява и определени промени в обществото. Според оценки на PricewaterhouseCoopers, дори днес половината от населението на земята живее в градовете, а нататък урбанизацията ще продължи да се засилва. След четвърт век само в градовете ще живеят над девет милиарда души, което е повече от цялото население на планетата днес. А какво става в мегаполисите виждаме още днес – хората все повече оставят колите си вкъщи, за да избегнат задръстванията и дългото търсене на място за паркиране. Автомобилът, подарил невиждана лична свобода, днес вече не е винаги най-удобният и бърз транспорт.
Прогнозата за таван от 100 милиона не съвпада напълно с плановете на автоиндустрията, защото големите й играчи разчитаха за 120 милиона продажби към 2016-а. Достигането на равното, вместо по-нататъшен ръст, ще повлияе не само на автопроизводителите, но и на цялата верига около колите – доставчици на части, материали, гуми, нефтени компании, тежка промишленост.
Хората все повече ще се обръщат към алтернативите на личния транспорт, като това няма да е задължително общественият превоз. Вече се забелязва растеж на системите за съвместно използване на автомобилите - car-sharing. По прогнози към 2020-а само в Щатите над 4 милиона американци ще ползват подобни услуги на фона на един милион души днес. Там например, където автомобилът е бог за всяко семейство, през последните пет години нараства броят на фамилиите без кола и в момента е 9,2%.
Възможно облекчение могат да донесат автономните автомобили-роботи, които без грешка могат да вървят в плътни потоци и така да се намаляват задръстванията, както и катастрофите. Не всички от тях ще са персонални, защо пък да не са напълно роботизирани и извиквани по мобилните телефони. Днес автономността на автомобилите е сред най-разискваните и изследвани теми за автомобилните гиганти.
По прогнози ни очаква и пик в добива на нефт, след който се очаква спад. Според различни оценки това ще стане в периода 2030 - 2040 г. Понеже нефтът се използва не само за гориво, а населението расте, се очакват дефицит на полимерни изделия и крупни промени в структурата на автопарка на планетата. 
Естествено, учените интензивно търсят алтернативни видове горива, но тук има доста подводни камъни. Отглеждането на култури за добив на гориво като спирт се затормозява заради недостатъчните плодородни площи, които са повече нужни за производство на хранителни култури. Използването на водорода като междинен носител на енергия /fuel cells/ е малко перспективно без масово внедряване на вятърни паркове, слънчеви, приливни и геотермални електростанции. Те не са никак евтини и има яки спорове за ефективността им и финансовата им оправданост.
В периода на изравняване на продажбите и нататък ще има сериозно разделяне и специализация на автопроизводителите. Към основното си производство навярно те ще предлагат и транспортни услуги на базата на огромен брой собствени и може би роботизирани леки коли. Това е вече ясно на световната автопромишленост, след като тя харчи за подобни разработки около $100 милиарда годишно, като доста голяма част от тези средства отиват именно за проекти по роботизиране на автомобилите и съпътсващата инфраструктура, като мрежата за директен контакт с нея и колите, и на колите една с друга -  Сar2Сar. В момента по финансиране на разработки автоиндустрията отстъпва само на компютърната сфера и здравеопазването, като получава до 10% от средствата във вид на държавно финансиране.
 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 715

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 696

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 652

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 703

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 848

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 734

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 659

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 829

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 699

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 765

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ