28 Март 2024четвъртък22:15 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

БДЖ като огледало

/ брой: 221

автор:Йордан Мичев

visibility 315

Във всяка уважаваща себе си държава железниците са повече от вид обществен транспорт. Те са символ на състоянието й. И така е още от началото на ХІХ век, когато англичанинът Джордж Стивънсън изобретява парния локомотив и започва да строи първите жп линии.

За почти три десетилетия източване и пълно безхаберие българските железници се върнаха толкова назад, че вече не знаем дали не се доближаваме до времената на Стивънсън. Ако вземем като извадка състоянието на БДЖ само в последното десетилетие, доминирано от управления на ГЕРБ, картината е ужасяваща. Приходите намаляват от 550 млн. лв. през 2007 г. на 350 млн. лв. през 2017 г. С 36% намаляват и пътниците. През 2007 г. е имало 612 локомотива, а през 2017 г. вече са 342, пътническите вагони са се стопили от 1337 през 2006 г. на 360 през 2017 г.

БДЖ просто вече се задъхва - липсват локомотиви, а ако ги има, те са толкова остарели, че често се самозапалват. Ако продължава така, няма да е далеч времето, когато дълговете на компанията ще са изчистени, но няма да има с какво да се пътува.

След всички скандали в последната година покрай вече подалите оставките си шефове на компанията Владимир Владимиров и Велик Занчев гръмна още една бомба - КЗК отмени като незаконосъобразна обществената поръчка за доставка на 42 мотрисни влака. Решението е по жалбата на германския жп гигант "Сименс", която е една от трите водещи световни компании, обжалващи процедурата. Другите са китайската CRRC и чешката "Шкода".

Търгът с рекорден бюджет от 675 милиона лева бе обявен на 14 август при абсурдни условия. В тях бяха записани изисквания за закупуване на морално остарели и бавни влакове и изобщо нямаше включени машини за дълги разстояния като дестинациите София-Варна и София-Бургас.

Това, което прави най-голямо впечатление при всички подобни поръчки за стотици милиони, обаче е, че никъде не се предвижда доставчиците да инвестират в някакво производство в България. Преди десетина години един от двата големи китайски производители на влакове се интересуваше от такива инвестиции и дори оглеждаше терени у нас. Но дотук. Всичко приключи с липсата на интерес от страна на кабинета "Борисов" и китайците насочиха усилията си към страни като Гърция, Сърбия и Унгария. Сега там вървят проекти за скоростни жп линии, а ние все още се чудим на кого да пробутаме 50-годишни локомотиви за скрап.

Без радикална промяна в този сектор очевидно е, че железниците ни вървят към разпад. Впрочем те просто са огледало на държавността ни.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ