Законодателни промени предвиждат
Без такса за повторно включване на електромер
Потребителите на ток и газ да могат да претендират за некачествено снабдяване до три години след събитието, предлага Явор Куюмджиев
/ брой: 194
Потребителите на ток и газ да могат да претендират за некачествено снабдяване до три години след настъпване на събитието, предвиждат предложения за промени в Закона за енергетиката. Идеите за законодателни промени бяха представени от заместник-председателя на парламентарната комисия по енергетика Явор Куюмджиев на дискусия в парламента на тема "Промени в нормативната база и защита на потребителите от злоупотреба на естествените монополи при предоставяне на комунални услуги".
Претенциите могат да бъдат предявени, ако за повече от 10 дни е нарушено качеството на снабдяване с ток или газ за един месец и това се докаже по предвидения ред. Тогава клиентът не дължи сумите за консумирана енергия, а дружеството дължи обезщетение за всички причинени имуществени вреди, които клиентът е претърпял вследствие на некачественото снабдяване. В тези случаи клиентът ще може да претендира за некачествено снабдяване до три години след настъпване на събитието, предвиждат предложенията за законодателни промени. Същевременно от ДКЕВР смятат, че максималният срок, в който потребителите могат да предявят претенции за обезщетение заради некачествено снабдяване с ток или природен газ, трябва да бъде не по-дълъг от три месеца.
Промените предвиждат забрана да се взема такса за повторно включване на изключен електромер или газова уредба, като дружеството е задължено да възстанови захранването след плащане на просрочената сметка и до 8 часа след подаване на искането за повторно захранване. На доставчиците се възлага задължението да информират клиентите за предстоящо спиране на енергийните доставки. Това може да стане по много начини - с СМС, чрез потвърждение за прочетен факс или с препоръчано писмо, коментира Явор Куюмджиев. От ДКЕВР подкрепиха искането на потребителски организации срокът за възстановяване на захранването след прекъсване и плащане на просрочената фактура да бъде до четири часа, а не както предвиждат законодателните промени - осем часа.
Предвижда се при показания за консумация за ток или газ, надвишаваща с 30 на сто консумацията за същия период на предходната година, клиентът да има право на възражение. Това го освобождава от задължението да заплати дължимата сметка до разглеждане на възражението му или до разрешаване на спора с влязло в сила съдебно решение. Това ще въведе задължението на доставчика да докаже, че енергията е потребена, а не както досега - клиентите да платят и тогава да си търсят правата, коментира Куюмджиев.
На операторите на електроразпределителната и газоразпределителна мрежа, за които се установи, че предоставят услуга в нарушение на условията за непрекъснатост и качество, ще се налага имуществена санкция в трикратен размер. Предвидена е и процедура за отнемане на лицензията за извършване на дейността.
ФПБ:
Българският потребител е подложен на унижение
Българският потребител все още е подложен на унижение и не може да се почувства като част от европейското семейство, коментираха от Федерацията на потребителите в България. От организацията предложиха бърза актуализация и на Закона за защита на потребителите и се обявиха за подобна дискусия и в сферата на топлофикационните услуги. В офисите ни ежедневно подават жалби между 50 и 150 потребители, повечето от тях са за нарушения в сферата на топлофикационните услуги, аргументираха искането си от потребителската федерация. Явор Куюмджиев обеща да подготви подобна дискусия с всички заинтересовани страни и за топлофикационните услуги, с което да се улеснят българските домакинства, които се отопляват с централно парно. От Комисията за защита на потребителите апелираха да се помисли и за по-бърза административна процедура за промяна в общите условия на енергийните дружества, защото повечето проблеми възникват от тях.