Брадясали идеи
/ брой: 5
Евгени ГАВРИЛОВ
За проходите на Шипка и Петрохан се заговаря обикновено през зимата, когато тези две основни връзки между Северна и Южна България стават жертва на лошото време. Затова и темата за изграждането на тунели там продължава да бъде актуална повече от сто години. Хрониките показват, че за пробив под Петрохан се говори от 1916 г.
Все пак най-брадясалият инфраструктурен проект в българската история, който има вече 126-годишна давност, е прокопаването на тунела под Шипка. Той стана повод това лято за уволнението на предишното ръководство на пътната агенция. Служебната регионална министърка Виолета Комитова отстрани предишното ръководство на АПИ, назначено от самата нея, точно в момента, в който то прие доклада на оценителната комисия и изглеждаше, че всеки момент договорът за тунела ще бъде подписан. И слава Богу, че това не е станало.
Най-големият единичен строителен обект, който в момента е с избран изпълнител - тунелът под Шипка, ще бъде върнат на първа фаза: проектиране. Това съобщи изненадващо новият строителен министър Гроздан Караджов.
Изказването му дойде само ден, след като самият той официално обяви на първата си пресконференция как се е изненадал от факта, че тунелът ще бъде само с по една лента в посока. И вчера пред БТВ министърът нагледно показа, че при сегашния проект и при изграждането на скоростен път Русе-Бяла тапата просто ще бъде преместена в подножието на Стара планина, без да отпушва трафика.
Освен това, при отварянето на офертите през март миналата година се оказа, че топ приоритетът на третия кабинет на Борисов през новия програмен период - тунелът под Шипка, ще струва поне 38 млн. лв. по-скъпо спрямо прогнозната стойност на агенция "Пътна инфраструктура".
Отварянето на ценовите предложения се забави с близо година по неясни причини. То стана в отсъствието на журналисти. Преди да бъдат отворени ценовите оферти, комисията обикновено изчита допуснатите участници във втория етап на процедурата и обявява оценката на техническите им предложения. Отказът на АПИ да предостави публично информация веднага тогава породи съмнения, че играта не е честна.
Идеята за изграждане на тунел под Шипка дълги години бе съпътствана от спорове между проектантите. Аргументите на противниците му са, че съоръжението минава през една от най-високите точки на Стара планина и се отклонява от пътя Русе - Велико Търново - Стара Загора - Маказа, защото най-прекият път за преминаване през него е през Прохода на републиката. И докато споровете не отшумят, идеите за тунели под Балкана ще останат само неосъществена мечта.