Да дойдат... каруците!
/ брой: 246
По-висок данък да се плаща за старите автомобили, решиха депутатите с приемането на първо четене на промените в Закона за местните данъци и такси. Ако промените бъдат приети и на второ четене, ще бъде премахната привилегията собствениците на старите коли с катализатори да плащат по-малко. Техният налог ще скочи между 20 и 50 на сто. Същевременно за новите автомобили данъчните облекчения ще са между 30 и 50 на сто. Този текст разбуни духовете на опозицията, според която по-високи данъци ще плащат по-бедните, които карат стари коли. И с основание.
Факт е, че броят на старите коли расте. За сравнение, през 2012 г. регистрираните нови леки автомобили у нас са 14 хиляди, а употребяваните с първа регистрация - 182 хил., което е 13 пъти повече. Тенденцията за увеличение, главно на употребявани автомобили, се наблюдава през последните години след спад в регистрациите през 2009 г. С началото на кризата в Европа се отприщи масовата разпродажба на коли втора употреба. Европейците започнаха да свиват бюджета и ограничиха броя на МПС-ата на член от семейството. Повечето употребявани коли поеха към Източна Европа, към по-бедни членове на европейското семейство. И търговията със стари коли у нас процъфтя.
От общо 2 860 000 автомобила, регистрирани в края на м.г. у нас, най-голям е делът на тези, които са на над 20 години (около 36%). Следват ги возилата на възраст между 15 и 20 г. (32%). Това означава, че 68 на сто от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни. За сравнение - новите лични автомобили - до 5-годишни, са едва 75 хил. от всички регистрирани. Тоест 75 хил. собственици ще плащат по-нисък данък. А над 2 милиона и половина българи ще бъдат наказани с по-висок налог - затова, че карат стари коли. Ако искат да намалят налога - да си сменят катализатора, който често излиза колкото цената на автомобила.
Всяка година на около 50 хил. автомобила, обикновено много стари, се прекратява регистрацията. Спрените от движение поради техническа неизправност или по желание на собствениците возила са около 40 хил. И докато близо 100 хил. автомобила годишно излизат от експлоатация, а автопаркът прогресивно остарява, да се вдига данъкът на старите коли не е далновидно.
Идеята е добра, ако държавата не беше в криза. Логично и справедливо е тези, които замърсяват повече въздуха, да плащат по-висок налог. Факт е, че интензивният трафик в големите градове е сред основните причини за замърсяването на въздуха с вредни емисии, и то главно заради старите автомобили, неотговарящи на екостандартите. Но когато става дума за държавата с най-ниски доходи, растяща безработица и прогресивна бедност, промяна в данъчното облагане не следва да ощетява най-уязвимите групи. Собствениците на стари евтини коли, които няма да могат да си позволят по-скъпия налог, каруците ли да подкарат?