До 5% увеличение на парното искат топлофикациите
/ брой: 125
Ако се осъществи регулация на ДКЕВР, намалението на топлофикациите ще бъде от порядъка на 30 и няколко стотинки. Това каза Илия Николаев, председател на Управителния съвет на Асоциацията на топлофикационните дружества в България (АТДБ) на заседание на ДКЕВР вчера относно доклад за извършен регулаторен преглед и утвърждаване на цени на топлинна енергия и определяне на преференциални цени на електрическа енергия, предаде "Фокус". На въпрос колко би било разумното увеличение на цените на електрическата енергия Николаев каза: "Изхождайки от практиката, сме забелязали, че еднократни увеличения по-високи от 8-10% създават известно напрежение и, разбира се, свиват потреблението, което значи намаляване на комфорта и друго отношение към енергията и топлофикационните дружества. Затова нашето мнение е, че би трябвало да се възприеме политика на стъпаловидно увеличение на цените. Ние знаем, че цената на топлинната енергия ще расте и във връзка с това считаме, че това трябва да става в близките 5 или 10 години, а не шоково, което е свързано със стремежа да се намали цената на електрическата енергия".
Според Николаев цената на електрическата енергия действително е висока заради преференциалната цена, но така е в повечето европейски държави.
По думите му предложенията на АТДБ са свързани с търсене на метод, който да определя референтна горна граница и всяко дружество да се стреми да работи под тази горна граница, като тя ще създава и условия и възможности за намаляване на цената на електрическата енергия.
От думите на Николаев стана ясно, че ако ДКЕВР наложи увеличение на цената, топлофикациите могат да понесат такова в рамките на не повече от 4 до 6%.
Тъй като цените в различните градове са доста различни, този въпрос няма еднозначен отговор, но предполагаме, че една стъпка от 5% би била приемлива, каза Николаев.
На откритото заседание на ДКЕВР представителите на топлофикационните дружества бяха категорични, че предлаганото от регулатора увеличение от над 12% ще донесе само загуби, тъй като ще има отлив на клиенти.