Добротата като късмет от бинго
/ брой: 115
- Едно от нещата, за които тази пиесата ни кара да размишляваме, е митът, че всеки може да постигне всичко, ако работи достатъчно усърдно, смята авторът Дейвид Линдзи-Абер
- Томове са изписали мъдрите хора за доброто и злото, но мъглата около тези думи не е съвсем разпръсната. Тъй като в живота доброто и злото са близнаци, "Добри хора" е пиеса-тест за разпознаването им и ни предупреждава да внимаваме - разпознаването на близнаците често е много трудно занимание, напомня режисьорът Николай Поляков
Животът като игра на бинго. Щастието като късмет на бинго. Добротата като съмнителна и неочаквана печалба. Действието в новата пиеса на един от най-поставяните през последните сезони американски автори Дейвид Линдзи-Абер "Добри хора" минава под лайтмотива на бингото - играта, в която разположението на числата е уникално за всяка комбинация. Някои недобре премислени ходове предопределят съдбата на хората без късмет. Други, уж добре премислени ходове, може да разбъркат подредения и привидно щастлив живот на онези, които си мислят, че са постигнали нещо сигурно и важно. А при срещата на двата свята се оказва, че понятието "добър човек" е колкото относително, толкова и реално неочаквано.
Пиеса за доброто или пиеса за добрите хора? Пиеса за силата на характера, която определя съдбата на човека, или за силата на късмета, която измъква от низините? Пиеса за дълбоко скриваните неудовлетворения или за житейските избори, които могат да погубят или да въздигнат човека? Пиеса за малките криволичения на съдбата, определящи жизнения път, или за правия път на истината? "Добри хора" е трогателна, смела и искрена пиеса за хората без късмет, но и за хората, изпълнени с надежда и вяра. А спектакълът на Николай Поляков, разположен на камерната сцена на Народния театър, е изграден и изигран според най-добрите принципи на психологическия театър.
Историята на обикновените хора, живеещи в бедните квартали на Бостън като Маги - самотна майка на дъщеря със забавено умствено развитие и причина за постоянните й закъснения за работа, нейните приятелки Доти и Джийн, загрижени единствено за наема и безработицата, дребният шеф на Маги Стиви - момчето, което я уволнява и постоянно играе бинго, се пресича с историята на преуспелия лекар Майк - единствения, успял да се измъкне от квартала на бедността, и съпругата му Кейт. И от това пресичане, или по-скоро болезнено връщане към миналото и към неудачните жизнени избори, произтича дълбокият в същността си социален конфликт в пиесата и в спектакъла. Защото, оказва се, истински добрите хора не са непременно успелите и късметът не винаги застига най-достойните.
В това силно актьорско представление, в което режисурата е "скрита" в пределно точната и проникновена оркестрация на взаимоотношенията между героите, Параскева Джукелова е Маги, Иван Юруков е Майк, Жорета Николова е Доти, Вяра Табакова е Джийн, Зафер Раджаб е Стиви и Елена Телбис е Кейт. Преводът е дело на Параскева Джукелова, а сценичната среда и костюмите са на Огняна Серафимова и Мира Петрова.
Вяра Табакова, Жорета Николова и Параскева Джукелова в сцена от спектакъла
На прага на бедността и отчаянието - Параскева Джукелова и Зафер Раджаб
Иван Юруков в ролята на Майк
Снимки Иво Хаджимишев