Здраве
Етикетите на храните вече ще са с повече информация
/ брой: 289
От 13 декември 2014 г. новите правила на ЕС за етикетиране, приети от Комисията през 2011 г., ще гарантират на потребителите по-ясна, по-подробна и точна информация за съдържанието на хранителните продукти и ще им позволят да правят информиран избор за консумираните от тях храни, съобщават от Европейската комисия. Кои са
основните промени
в етикетирането? Информацията вече трябва да е по-четливa - въвежда се минимален размер на шрифта за задължителната информация.
Алергените трябва да са представени по-ясно в списъка на съставките (например соя, ядки, глутен, лактоза) при предварително опакованите храни (видимо открояване от останалата информация чрез шрифт, стил и цвят на фона). Задължителна става вече и информацията за алергените при храните, които не са предварително опаковани, включително в ресторанти и кафенета.
Задължителна е информацията за произхода на прясното свинско, овче, козе и птиче месо. Ясно указване на "формовано месо" или "формована риба" и ясно указване на размразените продукти.
Задължителни са еднаквите изисквания за етикетиране при пазаруване по интернет, от разстояние и от магазина.
Етикетите вече трябва да съдържат конкретна информация за растителния произход на рафинираните масла и мазнини.
ЕК налага и по-строги правила за предотвратяване на подвеждащи практики. Затова от изключителна важност е посочването на съставката заместител при "имитациите" на храни.
Правилата за задължителното обозначаване на хранителната стойност върху етикетите на преработените храни ще се прилагат едва от 13 декември 2016 г.
Стопанските субекти от хранителната промишленост разполагат с три години, за да осигурят плавен преход към новия начин за етикетиране на предварително опакованите храни и на тези, които не са предварително опаковани.
Освен това регламентът предвижда клауза за изчерпването на складовите наличности на храните, които са пуснати на пазара или етикетирани преди 13 декември 2014 г.
У нас
тази седмица правителството прие наредба, с която се определят изискванията за етикетирането, предоставянето и рекламирането на храните с цел гарантиране на правото на потребителите на информация. С нея се въвеждат разпоредбите на 9 европейски регламента и една директива.
Правителството одобри и допълнение в Наредбата за изискванията към соковете от плодове и някои сходни продукти, предназначени за консумация от човека, отново свързано с въвеждане на европейското законодателство.