04 Май 2024събота03:10 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Европа е опера

Да продължиш една традиция изисква да я развиваш чрез съвременни мениджърски модели и въвличане на активна нова публика

/ брой: 105

visibility 41

Елена Драгостинова

"Операта заслужава повече популярност. Та нали тя е толкова увлекателна и може да променя света!" Думите принадлежат на Йонас Кауфман - един от най-известните и магнетични тенори на съвременната сцена.
Ако Йонас Кауфман - лицето на предстоящите Европейски оперни дни (11-12 май), бе съвременник на Верди, едва ли щеше да изрази подобна загриженост. Просто защото композиторът, който и  днес е най-изпълняваният в оперните театри, е творил в епоха на максималната идентификация на музиката с историческото време, на изпълнителя с ролята, на слушателя с героя на сцената. Сигурно това кара някога Мадзини да каже, че завоюваното от Гарибалди в политиката, внушеното от Алесандро Мадзони чрез поезията, Верди го постига чрез музиката.
"Опера Европа" и RESEO, като европейска мрежа за опера и танцово изкуство, са организациите, които се стремят да стабилизират завоюваните позиции на операта в наши дни и да развият популярността й. Всяка от тези организации го прави по свой начин, но в непрекъснато партньорство и сътрудничество. И с убедеността, че да продължиш една традиция не означава да я консервираш, а изисква да я развиваш чрез нови мениджърски модели и въвличане на активна нова публика.
"Опера Европа", като обединител на 127 оперни институции и фестивали от 35 държави, тази година направи своята пролетна конференция във Виена и издигна за свое мото "Гражданството". В съзвучие с подетия рефрен на Европейския съюз през тази година за насърчаване на участието на гражданското общество и бизнеса в различни инициативи, свързани с образованието, здравеопазването, културата. Затова акцентът в заседанията, презентациите, ателиетата и дискусиите бе поставен върху възможността изкуството, което днес носи ореола на елитарност, да привлече широк кръг от хора - не само като аудитория, но и като съмишленик и съучастник. Как? За да се намерят отговори на този въпрос, са привлечени мениджъри, специалисти по рекламата и маркетинга, педагози, социолози, психолози, икономисти.
Част от стратегията е, като се осигури широк достъп, като се въвлече публиката в играта, наречена опера, тя да се превърне в поле за диалог чрез изкуството. Джонатан Доув със своята опера "Пинокио" е един от примерите за личност, която мисли за музикалната сцена като за място за общуване между различни генерации и артистични нива. В изпълнението й той включва деца и родители, аматьорски хорове и професионалисти. Разбира се, този образователен и сплотяващ поколенията проект е бил добре оценен и заради своя социален ефект. Днес, пет години по-късно, той има своето продължение и своите последователи.
Повикът на Европейските оперни дни тази година е театрите да отворят врати, да въведат зад кулисите, да представят многообразието от професии, ангажирани с оперния спектакъл, да съпоставят правилата с артистичната фриволност, да изненадат и очароват. И - не на последно място, без да профанизират изкуството, да внушат, че то е "и за теб".
"Операта е съчетание от голяма литература, велика музика, порив за свобода и, разбира се - любов" каза Председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозо на конференцията, развълнуван от спектакъла на Бетовеновата "Фиделио" във  Виенската Щатсопер. С убедеността, че няма нищо по-европейско от операта, Барозо изрази своята увереност, че икономическите преобразувания следва да са в защита на културата, науката и изследванията, а всеки гражданин трябва да има достъп и възможност за общуване с духовните ценности.
Звучи като лозунг, но "Опера Европа" се опитва да превръща това пожелание в реалност. 
Конференцията бе поставена в комфортната среда, където на пръв поглед проблем с публиката не съществува. Поне, ако погледът е отправен към австрийската столица - шампион по броя на представленията на глава от населението. За спектаклите на Фолксопер, Ташенопер и Виенската Щатсопер, която от една година е увеличила продажбата на билети с 10 процента, все така е въпрос на късмет да се сдобиеш с пропуск, ако не си предвидил посещение седмици, дори месеци преди това. Току-що откритата модерна сграда за сценични изкуства в Линц също внушава оптимизъм със своите близо 1200 места, които предстои да бъдат запълвани вечер след вечер. И със смелостта да откриеш това бижу на културната архитектура с оперна творба от съвременен автор като Филип Глас.
Предизвикателството пред днешните институции е да се привлече млада публика, да се търси нова, да се спечелят все още неизкушените, които често дори изпитват страх от изкуството. "За да го заобичаш, трябва да го опознаеш", напомня Никълъс Пейн - бившият дългогодишен директор на Ковънт Гардън и на Националната опера на Англия, директор на "Опера Европа", но преди всичко мъдрец в културните стратегии. Нещо повече, сравнявайки го с футбола, той настоява да се опознаят правилата. Тогава можеш да бъдеш и компетентен, и пристрастен и сам да се включиш в играта, загърбвайки страха и пасивността. Но затова се изискват усилия и от двете страни.
Повечето мениджъри виждат възможност да покажат на неизкушената публика пътя към операта, като извадят оперното представление извън театралния храм и направят зрителя участник в действието на неочаквани места - спортни площадка, магазини, гари.
Аудиторията застарява! - алармира изследването на "Делойт". Профилът на днешния европейски оперен зрител, според последните изследвания на консултантската агенция, изглежда така: "Жена на около 54-годишна възраст с висше образование, която живее в града, в който е и театърът, ходи на опера с автомобил, често придружавана от партньор, без непременно да има нужда от това." Дали така описаното лице на аудиторията е повод за тревога? Вероятно да, ако разчетем чертите му като присъщи на еманципирания, образован, състоятелен и, за съжаление, застаряващ градски зрител, който целенасочено търси смисленото забавление в операта. Мениджърите могат да му се радват и да продължават да го обгрижват, за да го задържат чрез високото качество на спектаклите, интересните гастроли на "звездите" и разнообразието в репертоара. Повикът на "Опера Европа" обаче е културните институти да бъдат проницателни за бъдещето, активни и изобретателни в привличането на други генерации и на хора с различен социален статус. Или, както се изрази един от участниците в конференцията: Намирайки се в сърцето на града, самият оперен театър да се превърне в сърце на този град.
 
 Някои идеи за Eвропейските оперни дни 2013
 
- В Бърно оперният театър въвлича публиката в търсене на съкровище. Докато стигнат до него посетителите трябва да преминат през редица изпитания в срещите си с оперни персонажи и да преодолеят конфликтни ситуации, познати от класически сюжети.
- В Гьотеборг празникът е повод да се преодолее страхът от "трудния" жанр и да се спечелят нови почитатели чрез събитието "Опера за лаици". Простичко и деликатно пред аудиторията ще бъдат обяснени особеностите на музикално-сценичното изкуство, като се постави акцент върху неговата атрактивност и достъпност.   
- В Уелс правят лирическо и виртуално пътешествие в историята на операта. Публиката е поканена да се включи в спектаклите на различни сцени заедно с артистите-професионалисти.
- В Ротердам Ботаническата градина е избрана за естествен декор на пасторален концерт.
- В София "Опероса" и Катерине Хаатая събират млади изпълнители в "Бетахаус" на творческа работилница, посветена на барока, на развитието на вокалните умения, но и на артистичната кариера.
- На площади, пешеходни зони, пазари и цветни борси, гари в редица европейски градове минувачите ще бъдат изненадани с "внезапни изблици" на оперни сцени, а редица театри ще поканят зрителите си на открити репетиции на спектакли.
- За онези, които все още не са се спрели на конкретни идеи, "Опера Европа" напомня за възможностите, които дават социалните мрежи: дали публиката ще бъде привлечена навън или ще остане да следи редица спектакли безплатно и наживо чрез интернет - няма значение. Важното е, че по едно и също време тя ще бъде част от глобалната аудитория.
- На караокето също се разчита като на възможност да се почувстваш, макар и за малко, оперна звезда. А защо да не развием и темата "Опера и кулинария?", подсказват организаторите.


"Пинокио" на Джонатан Доув


Класиката

Децата - бъдещата образована публика
Снимки Личен архив

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1078

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1053

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 973

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1095

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 1266

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1085

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1031

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1236

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1056

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1176

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ