Фирмите са по-нередовни платци от гражданите
За една година три пъти се е увеличил делът на хората, които умишлено отказват да платят задълженията си
/ брой: 217
Българите са едни от най-нередовните платци в Европа показват данните от ежегодното проучване на EOS Group за 2014 г. "Навици за плащане в Европа". Изследването е направено през пролетта на 2014 г. сред 2600 компании в 12 държави - Белгия, България, Великобритания, Гърция, Германия, Испания, Полша, Румъния, Русия, Словакия, Украйна и Франция.
Все повече фирми в България нямат средства в брой, като това е основната причина, посочена като главен фактор за просрочия при бизнес клиентите - при 52% от анкетираните. Към нея се добавят и забавените плащания от собствените клиенти - 48%, което се превръща в омагьосан кръг. При физическите лица безработицата (35%) и умишленото неплащане (31%) са основни причини за просрочия. Основната причина за забава на плащанията е най-вече липсата на "кеш", следвана от невъзможност за банково финансиране и на достъп до еврофондове, каза Райна Миткова.
Над половината от анкетираните (58%) в страната твърдят, че се справят изцяло с вътрешни ресурси с управлението на вземания и едва 20% наемат колекторски агенции за събиране на вземанията си от бизнес клиенти. Най-малко специализирана външна помощ използват компаниите в областта на търговията (69% от които управляват изцяло вътрешно риска). Това има своето отражение върху дейността им, тъй като те най-често не успяват да съберат навреме парите си.
За една година три пъти се е увеличил делът на хората, които умишлено са отказали да плащат задълженията си, каза Райна Миткова. Около половината от фирмите с проблеми в събирането на вземанията си прибягват до адвокати или до колекторски фирми.
Българските компании получават със закъснение средно 25 на сто от издадените фактури, а други 5 процента отписват като несъбираеми. Бизнес клиентите се оказват значително по-нередовни от крайните потребители - те имат 28 на сто просрочени фактури, спрямо 20 на сто от крайните потребители. Подобна е тенденцията в Европа като цяло, показва изследването, смята Райна Миткова - председател на Асоциацията на колекторските агенции в България.
Средният период на забава на плащанията в България е 29 дни при средно 27 дни за цяла Европа. В България най-голям е делът на просрочените и отписани вземания при компаниите в сферата на търговията - 37 на сто, следвани от сектора на услугите - 30 на сто.
Традиционно изследването отчита, че финансовата дисциплина в западната част на континента е по-добра от тази на изток: 78 на сто от фактурите в Западна Европа и 72 на сто от тези в Източна се плащат навреме. Най-стриктна е финансовата дисциплина в Германия - 83 на сто редовни плащания, докато България и Румъния са в другия край на класацията по този показател със 70 на сто плащания в срок.
Забавените фактури са 19 на сто за Западна Европа и 23 на сто за Източна, а съответно 3 и 5 на сто от задълженията се считат от компаниите за несъбираеми.