И "Пътнически певози" пред фалит
200 влака може да спрат, Дянков дава срок до понеделник за спасителен план
/ брой: 180
Пътническите влакове може да спрат още в средата на август, ако до следващата седмица държавата не преведе 14 млн. лева на БДЖ "Пътнически превози". Това заяви вчера пред БНТ изпълнителният директор на дружеството Йордан Недев.
Държавната субсидия беше спряна преди месец от Министерството на финансите заради необслужван от превозвача кредит от 150 млн. лева към Световната банка. Тази ситуация изправи превозвача буквално пред фалит и затова оттам обмислят драстично съкращаване на персонала и спирането на около 200 влака, уточни той. На въпрос кога се очаква това да стане той посочи, че "това може да стане и утре".
През следващата седмица най-вероятно ще бъде създаден Кризисен щаб, който да се заеме с решаване на проблемите в БДЖ ЕАД. Щабът ще бъде във формат министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, заместник-министри и ръководството на БДЖ, заяви още Йордан Недев. Според него от МФ нямат законово право да спрат субсидията за БДЖ, защото така нарушават Закона за бюджета. В него изрично е записано, че подобни субсидии не могат да бъдат прихващани и спирани. Недев обаче направи уговорка, че с този казус се занимават юристите в холдинга и той не е компетентен да го коментира.
За случващото се с "Пътнически превози" обаче Недев не упреква никого, освен себе си и ръководството на холдинга. "Изглежда сме некадърни! Не се шегувам, наистина", откровено каза Недев и след въпрос за оставка добави, че подаването й е логично.
Бившият транспортен министър, сега депутат от БСП Петър Мутафчиев, потвърди, че няма клауза в договора, с която финансовият министър Симеон Дянков да спре субсидията за железниците. "БДЖ загубиха над 1 млн. пътници поради лошото качество на услугата. "Железницата се води към умишлен фалит и това не бива да се допуска. Не знам дали оставката на ръководството ще реши натрупаните проблеми в БДЖ", каза още Петър Мутафчиев.
В отговор министърът на финансите Симеон Дянков обяви, че ръководството на БДЖ има краен срок до понеделник "да ни представи допълнителни реформи, допълнителни инициативи в дружеството". Ако това се случи и те бъдат одобрени, железниците ще получат августовската субсидия от около 14 милиона лева. Ще им я пуснем, поне частично, заяви той.
Мерките, които трябва да представи ръководството на дружеството до края на деня в понеделник, е необходимо да са свързани с по-малко разходи или по-големи приходи.
Според Дянков няма да се стигне до освобождаване на няколко хиляди души от железниците. Ако се наложи, допълнително някои от неуспешните влакове, не цели линии, а просто някои влакове по нерентабилни маршрути да се спрат, тогава ще се спрат. Защото иначе пак става така, че в крайна сметка данъкоплатците покриват нерентабилните дейности на БДЖ. В държавния бюджет общо за системата на БДЖ и НКЖИ има субсидия от над 400 млн. лева. Държавата така или иначе плаща 400 млн. лева и над това сега ни искат още 30 млн. Няма как да стане, поне не докато аз съм финансов министър, заяви Дянков. Той допълни, че спряната субсидия за юли на железниците от около 14 млн. лева е много по-малка от парите, които дружеството дължи на бюджета - 24 млн. лева досега и още 6 млн. до края на годината.