05 Май 2024неделя06:14 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Играта Брехт

/ брой: 122

автор:Светлана Панчева

visibility 2352



* За да се схванат новите теми, е необходима нова драматична форма и нова театрална форма, казва Бертолт Брехт
* Да поиграем на съвършенство. И да внимаваме да не би то да се окаже за едни съблазън, за други благодат, за трети безсмислие и човеконенавист, уточнява режисьорът Петринел Гочев


В режисьорския прочит на Петринел Гочев ранната Брехтова пиеса "Сватбата на дребния буржоа", реализирана на сцената на театър "София", е преди всичко игра - игра на видимост и същност, игра на истина и лъжа, игра на въображаемо и реално, игра на комедия и трагедия, игра на страшни сънища и тъмни сенки. И точно заради този поглед към драматичната форма и театралната форма неговата "Сватба" е спектакъл, който предизвиква не само желанието за игра в играта, но и игра за това как една сцена или един образ може да се изиграе в множество различни жанрове. Или както самият режисьор обяснява: "Нещо като шах, нещо като домино, нещо като карти таро. Игра е тази история за сватба на обикновен млад човек, написана току в края на парализиралата цяла Европа Първа световна война. Има нещо такова в тази история - повоювахме, загинаха 11 милиона, но животът продължава, сега да се веселим, да се отдадем на любов, на вино и танци, да поиграем на съвършенство! А какво ще се случи, ако в танца стъпя с тока си върху палеца ти, ако те изритам в слабините, ако милата дума се окаже тънка, с бавно действие отрова за сърцето ти?"
Бляскавият, динамичен фарс за една сватбена вечеря, в която всичко се развива по катастрофално погрешен начин, в спектакъла на Петринел Гочев се превръща в поразителна с жестоките си прозрения и видения за човешката пошлост и цинизъм, за пълния разпад на отношения и ценности, за унищожителната сила на духовното обезличаване, театрална игра. А иначе видимостта е красива - ръчно изработени мебели в дома на Младоженеца на Юлиян Рачков и Булката на Невена Калудова (нищо, че постепенно и сигурно се разпадат), красиви и весели гости (нищо, че Бащата на Николай Върбанов постоянно говори глупости, а Майката на Симона Халачева вътре в себе си мечтае за жестока страст или Младият мъж на Юли Малинов постепенно се превръща в зловеща карикатура на фюрера). Играта на сватба продължава и става все по-жестока и по-цинична, а участниците - все по-разголващи дребните си, често и дребнави мечти и стремежи.
Всяка сцена в този естетски зрелищен спектакъл е измислена и представена поне в два различни жанрови ключа - в дълбочината на сценичното пространство се представя първият смислов и визуален план на дадена сцена, след което на авансцената тя се повтаря, а понякога и потретва гротескно преувеличена, изтанцувана, във вид на монолог или просто застинало изображение. Великолепен с артистичността си е танцът на Юли Малинов и Лора Мутишева, като визуално пресъздаване на флирта, преминаващ в насилие. Чудесен с изобретателността си е миниатюрният драматичен моноспектакъл на Симона Халачева в играта с манекена. Поразителна е Невена Калудова в преобразяването си от пухкава женичка в разярена тигрица. И именно в това повторение на сцените в различен жанр е скрит ключът към разчитането на спектакъла на Петринел Гочев, както и отговорът на въпроса защо точно тук и сега поставя "Сватбата на дребния буржоа". Защото за него е важно от тази игра на сватба или може би на живот да се "извади" истината за човешката природа и за смисъла да правиш театър.


Сватба като сватба - Юлиян Рачков и Невена Калудова

Елегантна и смислово натоварена препратка към Чарли Чаплин - сцена от спектакъла

Страстно фламенко на Лора Мутишева и Юли Малинов

Макар и сред рушащи се мебели животът е прекрасен - Невена Калудова в ролята на Булката
Снимки Гергана Змийчарова

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1427

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1394

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1255

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1448

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 1668

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1391

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1375

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1604

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1403

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1538

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ