16 Ноември 2025неделя04:47 ч.

Искаме от Северна Македония подписан ангажимент за жп тунела "Деве Баир"

Предложено е споразумение, което да гарантира, че съседката ни ще изпълни ангажиментите си за изграждане на обекта

/ брой: 8

автор:Дума

visibility 8610

България официално предлага на Северна Македония да се подпише споразумение, което да гарантира изграждането на жп тунела "Деве Баир". Проектът е ключов за региона, тъй като би осигурил трансграничното продължение на участъка от гара Гюешево до Крива паланка (Северна Македония).
Проект на споразумение вече е изпратен до Скопие, като целта е двете правителства да поемат конкретни и ясни ангажименти за реализацията на тунела, съобщават от Министерството на транспорта.
До нуждата от такъв документ се стига не само защото става въпрос за инфраструктурен обект на територията на две страни, но и защото през последната година Северна Македония дава разнопосочни сигнали дали ще инвестира в завършването на тунела, който е част от стратегическия транспортен Коридор номер 8, или ще пренасочи средствата към по-добра свързаност със Сърбия и развитието на другия Коридор - номер 10.
С подписването на документа ще бъдат договорени техническите, финансовите, правните и организационните въпроси, свързани с изграждането на тунела, които трябва да бъдат в съответствие с европейското и национално законодателство на двете страни.
Страните ще се споразумеят коя от тях ще отговаря за изграждането на трансграничното съоръжение, за обществените поръчки и за надзора на строителството - тема, която бе ясно, че ще трябва да се решава тепърва. Предвижда се железопътните управители на България (НКЖИ) и Северна Македония (JП ЖРСМ-Инфраструктура) да създадат съвместни работни групи за подготовка на необходимата документация за тръжните процедури.
До три месеца от влизане в сила на споразумението България и Северна Македония трябва да изготвят и изпратят до Европейската комисия и финансиращите институции общ график за изпълнението на строителството.
"Българската страна е в готовност в най-кратки срокове да започне преговори с Република Северна Македония по предложените текстове, след което да се пристъпи към подписването му“, посочват още от ресорното ведомство.
В края на юли властите в Скопие заявиха, че не виждат смисъл от трансевропейския коридор и ще насочат средствата към Коридор номер 10, който е в посока Сърбия. По-късно София реагира с позиция, че Северна Македония не трябва да спира довършването на връзката заради значението му за НАТО.
Последваха няколко срещи между двете страни, като последно българското министерство съобщи, че се е стигнало до съгласие проектът да бъде продължен. Веднага след това македонски медии писаха, че всъщност тунелът остава под въпрос. Именно заради това се стига до предложението за подписване на споразумението, което цели да гарантира, че Северна Македония ще поеме ангажименти за изграждането на тунела.

Кабинетът одобри бюджета за 2026 г.

автор:Дума

visibility 13701

/ брой: 214

Тежките ремонти на магистралите приключват

автор:Дума

visibility 12004

/ брой: 214

България с най-голям спад на производството

автор:Дума

visibility 11596

/ брой: 214

Не се презапасявайте с гориво

автор:Дума

visibility 11106

/ брой: 214

Планираният бюджет на ЕС е най-големият

автор:Дума

visibility 11954

/ брой: 214

Безредици в мигрантски център до България

автор:Дума

visibility 13241

/ брой: 214

Киев удари със своя далекобойна ракета

автор:Дума

visibility 12093

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 9920

/ брой: 214

Град като паркинг

автор:Александър Симов

visibility 8605

/ брой: 214

У нас все парите са важни

автор:Таня Глухчева

visibility 12351

/ брой: 214

Има правен вакуум за сградната инсталация при парното

visibility 12814

/ брой: 214

Казахстан - пример за традиция и отвореност към света

автор:Дума

visibility 11180

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ