Извозени ли бяха столичани?
/ брой: 166
Скандално начало и спокоен финал. Така могат да се определят близо четиригодишните отношения между Столичната община и частната транспортна фирма "Карат С". Обявяването на конкурси за даване под наем на частници на някои от линиите на градския транспорт в София през 2008 г. бе съпътствано от тайни записи, срамни уговорки, оставки, съдебни искове, нарушения на процедури, битки между конкуренти. И целият този хаос в името на осъществяването на бляскавата идея на тогавашния кмет Бойко Борисов на всяка цена частни фирми да поемат част от обществения транспорт.
Днес ситуацията е коренно различна. Договорът се разваля, но всичко става тихо, без скандали, без спорове, уволнения и драми. Разтрогват се отношения, които вероятно не трябваше да бъдат започвани. Сега е моментът да се направи и равносметката от сътрудничеството, прекъснато впезапно 5 години преди приключването на договора. А въпросът, който безспорно си задават сега столичани, е - бяхме ли извозени ние и общината от рейсовете на частната фирма?
От кметството се опитват да обяснят измъкването си от сделката по най-простия начин - изплащат само натрупаните дългове към фирмата и лихвите върху тях. На пръв поглед няма нищо изненадващо и съмнително. Докато не се окаже, че лихвата е огромна - 3,3 млн. лв. върху 10 млн. лв., и се е събрала само за последната половин година. Защо след като се тръби, че общината се управлява така успешно, тя е допуснала да се натрупат в кратки скорове такива задължения. Въпросните пари трябва да са били предвидени в бюджета за годината и не е ясно защо не са, или не са изплащани навреме. Още повече при тази баснословна лихва.
Втората особеност на прекратяването по взаимно съгласие на договора дава по-голяма яснота за настояването на "Карат С" да излезе от връзката с кметството набързо, по пантофи. Общината смело и безразсъдно реши да вземе използваните от фирмата и в момента автобуси и да продължи да плаща лизинга по тях. А дали така просто не освобождава от затруднено положение частната фирма, която тихомълком се опитва да се измъкне от финансовите си проблеми и да ги прехвърли на адрес "Московска" 33. Тя пък смята, че лесно ще намери няколко милиона за тригодишните автобуси.
Изобщо общината милионите за нищо ги няма. Тепърва ще търси откъде да ги намери. Даже изчисли, че излиза на печалба с милиони от сделката. А следващата сигурно ще е още по-успешна. Кой ли тогава ще извози столичани?