Майор Валентин Терзиев звучал уверено и спокойно в последните секунди
"Пилот с ювелирна техника на пилотиране беше загиналият по време на учение майор Валентин Терзиев." Това каза пред bTV бригаден генерал Николай Русев, който е командир на авиобаза "Граф Игнатиево".
Той бе категоричен – МиГ-29 са изправни самолети: „Дори капачката на винтила на гумата на самолета ако липсва, самолетът не излита – той трябва да е в пълна изправност, за да може да полети. Той се проверява постоянно. Процесът на поддръжка на самолета не е целеви еднократен, той се проверява и поддържа постоянно. Всички части са нови и пристигат от Русия, те имат гаранция и ресурс. Всичко е спекулация. Всяко говорене, че са остарели - също, защото те се поддържат в перфектно състояние. Има ги и всички системи, за да се спаси пилотът“, обясни ген. Русев.
Той сподели, че до последно са чакали Терзиев да се върне, а преди да изгубят връзка пилотът е бил уверен, звучал спокоен и всичко е вървяло по план.
„Полетът вървеше нормално, гласът на Вальо беше уверен, сигурен. Докладва че излиза от атака. Гласът му беше сигурен и уверен. Ситуацията се е развила след това и е била много скоротечна”, разказа ген. Русев.
„Останахме до сутринта, чакахме го с надеждата, че има отказ на радиовръзката. Когато горивото свърши, се надявахме, че се е катапултирал. След това отидох в дома му. Когато видях семейството му, разбрах откъде идва тази добрина у Вальо. Не видях укор, не видях обвинения у тях. Не ме попитаха защо. Трябваше да го опазя и да го върна, а те ми казаха: „Благодаря”. Съпругата му се изправи и ми каза: „Аз зная, с него сме си говорили за риска и аз зная. Ще се оправим”, каза още той.
Веднъж в годината се изпълняват пускови полети над море, няма как да има повече, каза още Русев. Трябва да има последователни решения и действия в тази посока, добави той.
Той не пожела да развива хипотези за причините за случилото се, но коментира, че е важно да се намери “черната кутия“ навреме. В солена среда в морето тя може да оцелее 10 дни, добави Русев. Търсенето продължава. Екипи на военноморските сили пети ден обследват периметъра, но засега без успех. С помощта на експерти от ВВС се прецизира районът, който се проучва.
В издирвателните дейности отново участват екипажите на минен ловец „Цибър“ и патрулен катер от състава на Флотилия бойни и спомагателни кораби, съвместно с кораба „Номад“ от Института по океанология към БАН, както и катер на частна фирма със специализирана техника.
Участниците в операцията извършват обследване на морското дъно в различни райони от предварително определения периметър от 20 квадратни мили. Дълбочината, на която работят, е близо 70 м. Координатите на районите за претърсване са прецизирани с помощта на експерти от Военновъздушните сили.
Въпреки лошите метеорологични условия вчера минен ловец „Цибър“ остана в района на операцията и продължи с издирвателните действия. Дейностите за откриването на „черната кутия“ на изтребителя не са прекъсвани вече пети ден.