Мизерия и образование
/ брой: 192
Мизерия спира децата от училище. Това, което вчера излезе в публичното пространство, не е новина. Уви! То е поредното потвърждение на порочните кръгове, които се възраждат непрекъснато и които се въртят от началото на прехода. Като тези в здравеопазването, в осигурителната система и др. Никой досега не ги е разбил обаче. Въпреки парите, които се наливат в тези сфери, и които се изливат като от каца без дъно.
В случая кръгът изглежда така - липсата на образование ражда мизерия, мизерията - необразованост. А всичко това заедно води до намаляване на икономическите показатели на обществото като цяло. Защото истинското образование трябва да държи сметка за подготовката на нужните кадри за икономиката не за днес и за утре само. Но някъде още в първите класове пъпната връв се къса и напускащите училище не стигат и до прогимназия. Тогава какво чинят милионите, които се дават по различни програми, включително и за интеграция на ромските деца? 12,5 процента са сега изпадащите от училищата, стратегия за намаляване на дела им гони 11 на сто до 2020 г. Друг въпрос е дали ще догони тази цифра, ако бедността и социалната изолация продължат да морят първо родителите, второ - да се възпроизвеждат при наследниците им. Училището и то плаче за своя ренесанс, терминалите пък се отварят все повече за навън. Добрите новини от този фронт не са много. Сочат го и статистическите данни - най-много напуснали училище има в Югоизточния район и в Северозападния. Всеки пети и шести в тези райони е без средно образование. В споменатите области и безработицата е най-голяма.
Светът бие тревога за липсата на образование като национална катастрофа, за подготовката на младите хора и все по-растящата безработица сред тях. България не е остров на безхаберието все пак, един ляв завой би разкъсал поне донякъде омагьосания кръг и на мизерията, и на желанието децата да се върнат в училище, където им е мястото.