След развръзването на кесииите по празниците
Много нашенци са в капана на сезонната задлъжнялост
Най-много бавим плащанията си за кабелната, парното и водата, вече кредиторите започват процедура по вземанията си още на третия ден
/ брой: 296
Българският потребител става по-малко платежоспособен в началото на всяка нова година заради разходите, които съпътстват празничната еуфория. Това показва анализ на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ). Според статистиката на асоциацията януари и февруари традиционно попадат сред месеците, в които се появява синдромът на сезонната задлъжнялост.
Покрай празниците в края на годината някои хора пазаруват, без да направят ясна равносметка за възможностите си. В еуфорията много българи забравят, че декемврийската заплата е възнаграждение като всяко предходно (особено при липсата на бонуси и 13-а заплата в период на криза), което трябва да бъде предвидливо разпределено. Това често води до невъзможност за покриване на текущите разходи за сметки след отминаването на празничните дни.
Тежестта на масовото пазаруване се засилва от повишения риск от заболявания през януари. Дори в случаите, в които се използва безплатна медицинска помощ, разходите за лекарства отежняват бюджета на семейството и влияят негативно върху платежоспособността.
"През настоящата година потребителите трябва да подхождат с още по-голямо внимание към закъсненията в плащанията, тъй като кредиторите стартират процедура по събиране на вземанията си още на 3-ия - 5-ия ден след датата на падежа", коментира Димитринка Гринко, член на АКАБГ. "Данните попадат или в агенция за събиране на вземания, или в специализиран вътрешен отдел на организацията кредитор. И в двата случая обажданията създават притеснения за длъжника. Затова навременното плащане на текущите месечни сметки спестява поетапно натрупване на задължения и елиминира риска от излишно усложняване на процеса", напомня Гринко.
Процедурата по събиране на вземания стартира с изпращането на sms, следва обаждане, което има за цел да напомни за задължението, но и да информира за последствията от по-продължителното отлагане. По време на първия разговор длъжникът трябва да получи името на кредитора-възложител, размера на задължението и датата на неговия падеж. АКАБГ вече има телефон, на който потребителите, получили некоректни обаждания или лошо отношение, могат да подават сигнал на 02 4006 800. Прекаленото отлагане на задълженията може да доведе до крайни мерки под формата на съдебни дела и допълнително увеличаване на размера на дълга с прибавянето на съдебните разходи.
Според асоциацията услуги, по които българските граждани имат забавени плащания са - кабелна телевизия - 65%, парно - 60%, вода - 55%, кешов кредит - 50%, мобилен телефон - 30%, стоков кредит - 25%, лизинг на автомобила - 20%, потребителски кредит - 20%, кредитна карта - 20%, ток - 15%, ипотечен кредит - 10%.