10 Ноември 2025понеделник16:18 ч.

Напразни надежди

/ брой: 139

автор:Евгени Гаврилов

visibility 10979

Годината е 1993-а. През есента, недалеч от границата с България на македонска територия има необичайно оживление. Започва церемонията, свързана с първата копка на жп връзката между двете държави. Тогавашният македонски премиер Бранко Цървенковски, който е в предизборна кампания, заравя специална капсула с послание за следващите поколения. И след това - 30 години тишина. Когато служебен премиер у нас беше Гълъб Донев имаше римейк на този стар филм, разбира се, с други артисти.  Донев и колегата му от Северна Македония Димитър Ковачевски пак дадоха старт на строителството на прословутия Коридор 8, част от който е и нарицателната жп връзка между двете държави. Коридорът трябва да свърже Бургас с албанското пристанище Дурас. Вече два програмни периода (2007 - 2020 г.) България реконструира железницата между София и Бургас, като това ще продължи и през настоящия програмен период до 2027 г. Но дори и тогава е спорно дали ще е готов железният път от българска страна, ако  темповете, с които се работи през последните 7 години останат същите.
Към момента от македонска страна от жп линията е построена отсечката между Скопие и Куманово. Строи се и участъкът Куманово - Беляковце, където работата продължава вече седма година. Отсечката ще погълне 40 млн. евро. Най-скъп и труден обаче е последният участък от Крива паланка до българската граница, който е и най-къс. Той е с дължина 24 км и преминава през планински терен, където трябва да бъдат изградени 40 тунела. Към тях трябва да бъдат прибавени и мостовете, с които съоръженията доближават общо сто. Това е и една от причините жп линията да остава само мечта вече трети век. И вчера, след изразената позиция от сегашния премиер На Северна МАкедония Християн Мицкоски тази мечта отново беше пратена във фризера. В телевизионно интервю той каза, че част от проектите, за които се очаква европейско финансиране, започнати от предишното правителство на Северна Македония, не могат да бъдат изпълнени. Той посочи за пример посочи жп линията към България, основен елемент от транспортен Коридор 8. Според Мицкоски жп връзката "завършва в задънена улица, в полутунел, без предвидимост как ще продължи по-нататък до Черно море, със санкции, които могат да достигнат до 750 милиона евро”.
Към техническите причини за поредния отказ на Скопие трябва да бъдат прибавени и геополитическите. Развитието на събитията около проекта навеждат на мисълта, че не бива да се гледа с прекомерен оптимизъм на възможността бързата връзка да се случи и през този век, въпреки безбройните първи копки, които са направени досега. Защото докато в международен план на Балканите доминира оста Москва - Белград - Атина, жп линия София - Скопие няма да има. А за широката публика остават само напразните надежди, старите филми и церемониалните първи копки, които нямат абсолютно никакво значение.

БЕХ може да придобие "Лукойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 807

/ брой: 210

Фармацевтите плашат с протест заради нови правила

автор:Дума

visibility 567

/ брой: 210

Президентът дава стипендии на 23 ученици и студенти

автор:Дума

visibility 772

/ брой: 210

Местната власт взема решения в ущърб на обществения интерес

автор:Дума

visibility 1005

/ брой: 210

Милионерите у нас са се увеличили с 402 за година

автор:Дума

visibility 466

/ брой: 210

Шефът на МВФ подкрепи бюджет 2026

автор:Дума

visibility 1041

/ брой: 210

Обявиха таксите при личен фалит

автор:Дума

visibility 899

/ брой: 210

Започна ремонтът на култовия хотел "България"

автор:Дума

visibility 591

/ брой: 210

Хиляди португалци излязоха на протест

автор:Дума

visibility 733

/ брой: 210

Белгия поема към всеобща военна служба

автор:Дума

visibility 877

/ брой: 210

Франция осъди ударите на САЩ на Карибите

автор:Дума

visibility 1020

/ брой: 210

Влюбен в България

visibility 769

/ брой: 210

Да ни видят майкини по телевизията...

visibility 839

/ брой: 210

Истинските причини

visibility 792

/ брой: 210

Философия на българското политическо лицемерие

visibility 497

/ брой: 210

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ