Напрежението между Токио и Пекин се засилва
/ брой: 92
Япония изрази "дълбоко безпокойство" от задържането на неин търговски кораб от китайските власти на основание неизпълнение на договор, датиращ от първата половина на 20 век, предаде Франс прес. На пресконференция в Токио генералният секретар на японското правителство Исихиде Суги предупреди, че това може да стане причина за свиване на дейността на всички японски компании, работещи на китайска територия.
През 1970 г. синът на собственика на една от някогашните китайски корабоплавателни компании внесъл съдебен иск срещу японската компания "Мицуи ОСК лайнс", в който твърдял, че през 1936 г. японска фирма, погълната впоследствие от "Мицуи", е взела под аренда два кораба на бащината му компания и не ги е върнала. Японският съд отхвърлил иска поради изтичане на срока на давност, но през 80-те години дело със същия казус било заведено в Шанхай вече от внука на китайския корабособственик. След редица преразглеждания през 2010 г. делото било решено в полза на ищеца, а "Мицуи ОСК лайнс" била осъдена да изплати над 28 млн. долара обезщетение. Според Китай японската компания не е изплатила обезщетението, поради което бил задържан рудовозът "Баостийл емоушън".
Случаят може да се превърне в прецедент, отбелязва ИТАР-ТАСС, тъй като в Китай в момента се разглеждат серия съдебни искове за компенсации от японски компании, които през Втората световна война са използвали труда на принудително мобилизирани китайски работници. Делата изострят допълнително и без това обтегнатите отношения между Токио и Пекин заради териториални спорове в Източнокитайско море, допълва агенцията. В отношенията между Япония и Китай се намесват и политически спорове като например отношението към действията на японската армия през Втората световна война. Днес Пекин протестира заради изпращането на ритуални дарове от японския премиер Шиндзо Абе в храма Ясукуни, считан от Китай и Южна Корея за символ на милитаризма и агресивния национализъм.