23 Юли 2025сряда20:41 ч.

Нашенският прочит на "Европа 2020"

/ брой: 226

автор:Дума

visibility 1199

Христо Лафчиев, БАН
 
Европа пише: наука - иновации - образование - зелена икономика - заетост.
Дянков чете: магистрали - магистрали - магистрали - магистрали.
Интересен поглед към евростратегията "2020" направи тази седмица министър Дянков пред обществения съвет по европейските въпроси към парламента. Неговата презентация представи българския прочит на тази стратегия. Посвещавайки половината от своето експозе на ползата от магистралното строителство и от полагането на асфалт, той всъщност очерта основния недостатък на своя особен, "по Дянковски" прочит на европейската стратегия. Изводът за мен е прост: "С.Д. не може да чете."
Всъщност няма език, на който целите на евростратегията: "знания и иновации, по-устойчива икономика, високи нива на заетост и социално приобщаване", да бъдат изтълкувани като: "по-добра инфраструктура, по-конкурентоспособна младеж, най-добрата бизнес среда в ЕС, доверие към държавните институции".
Никъде в Европа доверието в държавните институции не се поставя на съмнение (защо ли?) и никъде строителството на инфраструктура не е национален приоритет (по разбираеми причини). Понятието "бизнес среда" не съществува в стратегията "Европа 2020".
Интересното в този нашенски прочит на "Европа 2020" е и обвързването на магистралостроителството с традиционните мераци на управляващите за превръщането ни в сервитьорско-обслужваща, т.е. чисто туристическа нация. Засилването на магистралното строителство за сметка на пълното занемаряване на науката, иновациите и образованието се мотивира с това, че: "Важността на тази цел се определя и от достъпа до културно-историческите обекти на България." Като си припомним спорните кости на Йоан Кръстител, скоростта, с която С.Д. намира (?) милион за тях, "шибо"-скандала и сравним това с кризисната невъзможност учените да бъдат финансирани, мисля че нещата с приоритетите на правителството са ясни: "Учени, учители и творци, гледайте си работата - магистралите идат!"
Днес вече е ясно, че и след толкова сериозна заявка на ЕС - цяла Европа да се съсредоточи в научни и иновационни дейности и оттам в напредък за целия континент, ние ще останем в примитивността на магистралното валякомислие. Не че пътищата не са важни, но не са по-важни от знанието и науката. Не са по-важни от моженето и владеенето на модерните технологии. Липсата на приоритет за науката и иновациите в българската пътна карта към "Европа 2020" показва дълготрайния страх на нашите управляващи от високото научно ниво на българските учени и в частност на тези от СУ и БАН. Изглежда, по-лесно е да се разглобят на части двата читави локомотива на българската наука, отколкото да се последва европейският стремеж към научно лидерство.
В кой ли век иска да ни отпрати този иностранец?

Назаем от Агенция Кросс

Замразяват цените до края на 2026 г.

автор:Дума

visibility 536

/ брой: 134

България с най-нисък дълг спрямо БВП в ЕС

автор:Дума

visibility 493

/ брой: 134

Телефонни измамници искат пари от името на БНБ

автор:Дума

visibility 525

/ брой: 134

В Гърция: Строг контрол върху таксите за банкомати

автор:Дума

visibility 519

/ брой: 134

Мицкоски предлага пет потребителски кошници

автор:Дума

visibility 518

/ брой: 134

28 страни осъдиха Израел за избиванията в Газа

автор:Дума

visibility 538

/ брой: 134

Накратко

автор:Дума

visibility 529

/ брой: 134

Истинската заплаха

автор:Александър Симов

visibility 553

/ брой: 134

Когато камбаните замлъкнат

автор:Камелия Базова

visibility 550

/ брой: 134

Ботев и Вапцаров

visibility 532

/ брой: 134

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ