Синдикатите:
Натискът върху железничарите е жесток
Правят списъци със стачкуващите, плашат ги с уволнение
/ брой: 268
Натискът върху работниците в БДЖ да не се включат в стачката, която започва утре, ще бъде жесток, заяви вчера председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев. Представителите на синдикатите в бранша заявиха категорично, че стачка в четвъртък ще има. Тя ще бъде в от 8 до 16 часа. Освен това те опровергаха твърдението, че е незаконна. Стачката е законна, но хората, които ще протестират, се притесняват, че ще бъдат подложени на натиск от страна на преките си ръководители. От ръководството искали списъци на тези, които ще стачкуват, щели да им се търсят и обяснения, но от синдикатите заявиха, че ще защитят всеки протестиращ и няма да позволят някой да бъде уволнен заради това, заяви Бунев.
За провеждането на стачката в БДЖ са събрани над 7000 подписа или нужните над 50 процента от служителите в железницата, обясни Петър Бунев. "Предварително се извиняваме на всички за неудобството, което ще причиним, но това е единственият начин да защитим железницата, нашите работни места и оцеляването на нашите семейства. Ръководствата на железниците възнамеряват да изхвърлят на улицата хиляди от нас, да ни обрекат на глад и непосилно оцеляване. Подкрепете ни, за да има утре кой да подкрепи и вас", апелират от синдикатите.
Железничарската стачка ще засегне пътуващите редовно с БДЖ граждани, най-вече онези, които използват услугите на компанията ежедневно, за да ходят на работа, но и частните железопътни компании. Извършването на техните товарни превози също ще бъде нарушено заради спрените за движение влакове на БДЖ.
Официалният доклад на Европейската комисия за реформата в железницата съдържа крайно негативни оценки и ръководството търси изкупителна жертва в лицето на синдикатите. С нас те искат да оправдаят собствената си некадърност и безсилие да се справят с проблемите в железницата, търсейки конфликт, обявиха от от синдиката. От 50 до 100 вагона ежедневно не се осигуряват в БДЖ - за товарни и пътнически превози. Това е или тенденциозно, или от некадърност, добави Бунев. Според него от ръководството на БДЖ нарочно не правят ремонти с оправданието, че нямат пари.
Бунев обясни, че синдикатите са се обърнали с молба към прокуратурата да провери действителното състояние на БДЖ. "Искаме да видим дали наистина БДЖ е във фалит", каза Бунев. Ръководството на компанията обяви дългове от 800 млн. лева, а планът за оздравяване предвижда ударно освобождаване на 2000 души и спирането на 150 влака по губещи линии.
Синдикатите питат как ще работи БДЖ, след като бъдат съкратени 150 влака и как ще се обслужват влаковете, когато само в първия етап на съкращения ще бъдат уволнени 2000 души. Те отбелязаха, че общо в БДЖ ще бъдат съкратени 6000 души, а в Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) ще бъдат съкратени около 5000 души. "Многократно приканвахме ръководството на БДЖ да се върне на масата на преговорите. Изход пред нас няма. Ние не получихме желание за преговори. Сега топката е в отсрещната страна на полето", заяви от своя страна Екатерина Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикати в България към КНСБ.
Синдикатите попитаха как ще се съкращават работници от подразделенията на БДЖ в Бургас, Плевен и Горна Оряховица, където има натрупани над 30 хиляди часа извънреден труд. Във връзка с 550-те работници, приели доброволно напускане срещу 6 заплати, Бунев заяви, че голямата част от тях са поставени пред ултиматума "или взимаш сега доброволно 6 заплати, или ние после ще те съкратим и ще получиш две".