Най-често ни мамят при онлайн продажба на коли
С близо 50% са се увеличили жалбите, свързани с електронно пазаруване
/ брой: 258
Покупко-продажба на моторни превозни средства втора употреба е най-често срещана интернет измама. Това каза на пресконференция на тема "Европейският онлайн пазар. Нелоялни търговски практики и измами по интернет" Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център в България, предаде "Фокус". Други примери за интернет измами са свързани с фалшиви стоки. Най-често това са маркови продукти като парфюми и дрехи. Интернет измами има и при осиновяване на животни и фалшиви ескроу фирми, когато фирми гарантират плащането. 99% от ескроу фирмите са фалшиви, заяви Арсенов.
"В интернет измамите за потребителите са много повече, отколкото в реалния свят. Прави впечатление, че сайтове, които възникват за месец-два, вземат парите на хората, извършват няколко измами и изчезват. Съветваме потребителите да пазаруват с кредитни карти, защото могат да оспорят направеното плащане и по този начин да разрешат проблема чрез банката, а не чрез търговеца", поясни Игнат Арсенов. По думите му вече е приета Директива за защита на потребителите, според която държавите ще трябва да въведат още от догодина общи единни правила за защита на потребителите във всички страни членки на ЕС, което ще облекчи и търговците заради точните изисквания към тях.
Постъпилите жалби, свързани с електронното пазаруване, към момента са близо 50% повече от миналата година, посочи Иван Бъчваров, главен секретар на КЗП. През 2011 г. Европейският потребителски център е разгледал 883 сигнала от потребители, от които 280 информационни запитвания и 603 жалби от български потребители и срещу български търговци. Те са се отнасяли за проблеми с въздушния превоз, е-пазаруването, роуминга, пакетните почивки, интернет измамите, пазаруването в Европейския съюз и други.
2082 жалби, свързани с електронното пазаруване, пък са постъпили в Комисията за защита на потребителите (КЗП) от началото на годината. 1627 са жалбите, свързани със съмнение за нарушение на Закона за защита на потребителите. Констатираните нарушения за непредоставяне на достатъчно информация са 74.
По думите на Бъчваров онлайн пазарът се развива много бързо. Основните проблеми при тази търговия е използване на нелоялни търговски практики, лишаване на потребителя от правото да се откаже от договор, непредоставяне на информация, непредоставяне на стоката или услугата, поясни Иван Бъчваров. По думите му има нарастване на жалбите и на проверките, защото този начин на електронна търговия все повече расте и се популяризира.