20 Май 2024понеделник04:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Акценти

Новите електрически влакове - в девета глуха

Съдбата на "БДЖ - Пътнически превози" трябва да стане ясна до края на 2024 година

/ брой: 215

visibility 1137

Една голяма и дългоочаквана поръчка за нови електрически държавни влакове е спряна, пише Money.bg. Става въпрос за един от четирите търга за нов подвижен състав, който е финансиран по Плана за възстановяване, а причината е подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията от страна на компанията "Шкода Транспортейшън".
Така процедрата за покупка на 7 двуетажни електрически мотрисни влака беше спряна.
На 10 октомври тази година, отново заради жалба, е спряна и голямата поръчка за за доставка 35 броя едноетажни електрически мотрисни влака, чиято прогнозна стойност е за над 1,1 милиарда лева без ДДС.
От Министерството на транспорта и съобщенията коментираха, че очакват "забавяне за известно време", но се надяват поръчките да стартират отново и изгубеното време на бъде наваксано и срокът за получаване на новите влакове, който е 2026 година, да се случи.
Сега предстои и третата процедура, която е за доставката на 20 електрически влака тип "push pull", но има вероятност тя също да бъде прекратена. Испанската компания Patentes Talgo SL също е подала жалба в Комисията за защита на конкуренцията.

Какви са мотивите на жалбите

вероятно ще разберем, след като КЗК излезе с окончателно решение по тях.
Към момента едно е сигурно и то е, че със сигурност оцелява една процедура - за доставката на 18 електрически локомотива на стойност за малко над 68.3 милиона лева без ДДС. Компанията протестира получено разяснение от 23 октомври, по което е задала 19 въпроси, свързани с техническите спецификации.
Според БДЖ също все още нищо не е окончателно. Срокът за получаване на оферти е удължен до 20 ноември, като офертите на компаниите ще бъдат отворени на 21 ноември.

Частният конкурент

На фона на безкрайните проблеми около държавните ни влакове, вече се задава и техен частен конкурент. Частната транспортна компания "Пимк" обяви, че е получила лиценз за жп превоз на пътници от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация".
Дейността на дружеството ще се извършва чрез фирмата "Пимк Рейл Експрес" ЕООД, която бе учредена и вписана в Търговския регистър през април тази година. Така държавното "БДЖ - Пътнически превози" за първи път в своята история ще има реален конкурент при превоза на пътници в България.
Пловдивската компания има лиценз за товарни превози и от 2015 година извършва жп превоз на товари. Лицензът за пътнически превози е бил издаден на 28 септември. В момента тя оглежда възможностите за трасе, по което да пусне новите влакове. Основното е София - Бургас, където по завършени участъци от жп линията са позволени по-високи скорости, а автоматизираното управление на влаковото движение дава по-голяма пропускателна способност.

Обществени поръчки в застой

През април тази година Министерството на транспорта и съобщенията обяви четири обществени поръчки за общо 2 812 711 865 лева без ДДС. Със сумата беше предвидено да се закупят нови локомотиви, както и електрически мотриси, разбираме от регистъра с обществените поръчки.
С най-голяма прогнозна стойност е именно поръчката за 20 броя едноетажни нулевоемисионни електрически влакове тип push-pull, които могат да развиват до 200 км/ч, с капацитет от минимум 300 седящи места. За тях са предвидени максимум 1 200 483 000 лева.
За доставката на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотриси ще бъдат похарчени допълнително 1 108 747 490 лв.
Над 400 милиона лева ще струва покупката на 7 броя двуетажни електрически мотриси. Допълнително ще се похарчат 92 952 795 лв. за 18 броя електрически маневрени локомотиви.
Инвестицията се финансира с европейски средства по Плана за възстановяване и устойчивост и с бюджетни средства. До момента в България не са подготвяни обществени поръчки за подвижен състав от подобен мащаб.

Каква ли ще е съдбата на БДЖ?

Съдбата на "БДЖ - Пътнически превози" трябва да стане ясна до края на 2024 година, тъй като редовният кабинет планира да стартира процедурата по нов договор за превоз. Спирането на поръчки, жалбите до държавното дружество и задаващата се частна конкуренция обаче не вещаят нищо добро. Поне засега.
Към момента вагонният състав на БДЖ е на средна възраст от около 40 години.


3.5 млpд. лeвa ще cтpyвa пъpвaтa
високоскоростна жп мaгиcтpaлa y нac
Около 3.5 милиарда лева са планирани за първата в България жп магистрала. Тя трябва да е готова до 2027 година и да свързва линиите София-Бургас и София-Свиленград. От въпросната сума 2 милиарда лева се отпускат по новата програма "Транспортна свързаност 2021-2027". Те ще са основно за довършване на проекти по линията София - Бургас и София - Свиленград.
1.5 милиарда лева са парите по Механизма за свързване на Европа, по които с проекти ще кандидатства Националната компания "Железопътна инфраструктура", потвърдиха за Money.bg от НКЖИ.
Новата жп магистрала трябва да се сдобие с т. нар. бързи релси, които позволяват движението на нови влакове, развиващи поне 160 км в час.
По предварителен план първата жп магистрала от София до Бургас и до българо-турската граница трябваше  да е изцяло завършена до 2024 година. Това обаче няма да се случи. Причината е тежкият участък на жп линията София - Пловдив - от Елин Пелин до Костенец, която се изпълнява за втори програмен период, като участъци от него се прехвърлят за периода 2021-2027 г.
Железопъните проекти по плана за възстановяване и устойчивост включват въвеждането на супермодерната европейска система за управление на влаковото движение по линията Русе - Каспичан и интермодален терминал в Русе. Вторият проект е изваден от плана, но  от НКЖИ възразяват. Предстои да разберем дали експертите от Европейската комсия ще разрешат проекта.
След модернизациите у нас на практика ще бъде завършена Първата скоростна жп магистрала - от българо-сръбската граница при Калотина до пристанище Бургас и Свиленград на българо-турската. Целта е тежкотоварният трафик, който транзитира през България, да се качи на товарни композиции. Идеята е ТИР-овете да се придвижват от граница до граница по-бързо, а държавата да печели от жп такси. Ползата за пътниците е ясна.

Money.bg

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 1435

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 1386

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 1408

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 1530

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 1454

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 1549

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 1352

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 1665

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 1640

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 1551

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ