Няма пари за ремонт на "Тракия" между Стара Загора и Чирпан
Тол системата ще обхваща 6050 км от пътищата в страната
/ брой: 215
От началото на годината държавата е дала 3.250 млн. лв. за временни ремонти на платното на магистрала "Тракия" в участъка от Чирпан до Стара Загора, като ремонтите са нетрайни и не могат да подобрят качеството на състоянието на настилката. Това става ясно от отговор на въпрос към министъра на регионалното развитие Петя Аврамова от депутата от БСП Георги Найденов.
Повод за парламентарното питане са станалите нарицателни неравности по трасето на автомагистралата, заради които от 28 септември миналата година има въведено ограничение на скоростта от 90 км./ч., въпреки че по автомагистралите у нас максимално разрешената скорост е 140 км./ч. Депутатът от БСП изразява недоумение защо повече от година в 40-километровия участък от Чирпан до Стара Загора няма вдигане на ограничението на скоростта.
От отговора на министъра на регионалното развитие става ясно, че една година държавата не е успяла да намери средства, за да финансира цялостен основен ремонт на магистралата, и е по-изгодно да се правят частични ремонти, за да не се спира движението по нея; както и да бъде ограничена скоростта на движение заради бабуните на пътя, които представляват реална заплаха за живота и здравето на преминаващите по него.
Най-често пътната настилка се износва от тежкотоварни камиони, които минават по пътя целогодишно. Особено през летния сезон, обаче, качеството на асфалта се влошава драстично. Най-натоварено е през почивните дни и празниците. По изчисления на Министерството на регионалното развитие, за цялостен основен ремонт на 40-километровата отсечка ще са необходими близо 40 милиона лева, или точно по милион лева за километър, посочва още Аврамова. В отговора си до левия депутат министър Аврамова съобщава още, че "необходимите средства за възлагане на строително-монтажните работи не са осигурени поради ограничения бюджет на Агенция "Пътна инфраструктура" през 2019 г".
Междувременно, след заседание на обществения съвет към МРРБ, стана ясно, че следващата седмица ще бъде публикувана за обществено обсъждане тарифата за таксите, които ще се събират след въвеждането на тол системата. Първоначално тя ще обхваща 6050 километра първи, втори клас пътища и автомагистралите. Продължават дискусиите с превозвачите и фирми за тарифите за тол системата, както и дали ще има нулева ставка за автобусите, съобщи членът на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" проф. Олег Асенов.
В 4 града - София, Варна, Пловдив и Русе, има изградени специални демоцентрове, в които фирми и граждани могат да разиграят сценарии, както и да изчислят разходите си на тол калкулатор. Центровете нямат краен срок и ще работят, докато има желаещи, обясни Асенов. Към момента са изградени и работят 85 станции за измерване на теглото на ТИР-овете над 3,5 тона, предстои да се пуснат още 15. Попитан за статута на Южната дъга на София, Олег Асенов отговори, че участъкът не е в покритието на тол системата. Разчетите показват, че годишните приходи на тол системата от леки автомобили се очаква да са в размер на 250 млн. лева. Когато тарифата бъде окончателно приета, ще има яснота колко ще печели държавата. Както е известно, за камиони трябваше да влезе в действие в средата на тази година, но заради провали при реализацията на проекта срокът бе отложен за началото на март.