19 Май 2024неделя04:10 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Позиция

Пак грешки в теста за изпита след VІІ клас

Докога чиновници в МОН ще се упражняват в оригиналничене и псевдонаука върху гърба на децата?

/ брой: 115

visibility 313

Мария Бончева,
Стара Загора


Една, че две, че три..., че и четири години вече има безобразни грешки в отговорите на задачи в теста по български език и литература (БЕЛ) за националното външно оценяване след VІІ клас. Така и сега - пак грешка в отговорите на задача 25 от теста по БЕЛ, проведен от МОН на 20 май т.г.
Ето формулировката на задача 25: "Запишете в две-три изречения какво внушават думите от творбата "Българският език": "Език свещен..." В ключа с верните отговори, качен на сайта на МОН, за задача 25 са дадени цели 5 "примерни посоки за размисъл". Първа "посока": "Почит към родовия корен; приемственост между поколенията". Но в тази "посока" може да се разсъждава, ако беше дадено за размисъл продължението на първия стих от одата на Вазов: "на моите деди", защото чрез езика се осъществява духовната връзка със света на предците. Втората "посока": "Памет за историческото минало на вековни изпитания". Да, ама - не! Тази "посока" изисква размисъл върху втория стих на одата: "език на мъки, стонове вековни". Третата "посока", посочена от МОН, е "връзка с най-съкровеното за човека - неговата майка". Това обаче налага размисъл върху третия стих: "език на тая, дето ни роди".
Чие скудоумие роди пък четвъртата "посока" - "съхраняване на националната идентичност през вековете", когато посочените за тълкуване думи са само "Език свещен"?! Цитираните министерски "посоки" изискват да се разсъждава върху цялата първа строфа на одата "Българският език", а не само върху двете думи "Език свещен". А като прочетох петата "посока", ме хвана треска: "инверсия/инверсионен епитет". Малко е да се удариш с длан по челото. Наистина епитетът "свещен" е в инверсия, но кой филолог българист е учил някъде в някаква теория на литературата за "ИНВЕРСИОНЕН" епитет? Що е то? В такива случаи се казва: "Няма такова животно."
  Как по пет "посоки" се пишат 2-3 изречения? По колко от тях може и трябва да се разсъждава, за да получи седмокласникът 6 точки? И ако в текста си напише "инверсионен епитет", как ще го санкционират проверителите?
Прекланяйки се пред свещената извисеност на родното слово, Иван Вазов го утвърждава като нравствена и естетическа ценност. Диалогът на лирическия говорител с езика в одата го одухотворява, събужда асоциацията за вечно живото. Епитетът в инверсия "свещен" изразява разбирането за езика като дар, даден от Бога. Като Божие творение езикът ни е съвършен и изисква отношение на религиозна почит и благоговение, събужда готовност да се отстоява неговата значимост.
 Авторите на този изпитен тест и на отговорите на задачите в него да бяха прочели в Българския тълковен речник какво е речниковото значение на прилагателното име "свещен": 1. Епитет на църковни и религиозни книги, прибори, обреди и изобщо неща, свързани с религиозна почит; 2. прен. Възвишен.
Какво им остава сега на милите седмокласници (около 60 000!) и на техните родители, когато след седми клас се кандидатства само един път, а в матуритетния тест има и други недомислици? Да чакат те със свити сърца до 3 юни Божията воля, или да заговори съвестта на безсъвестните? Колцина от малчуганите може да знаят какво е "пълен пансион" на кораба (зад. 11). А как се преразказва от името на неутрален разказвач откъс от разказа" На изток от запад", след като половината от текста е в преизказно наклонение и не е ясно кой го казва - авторът ли, или герой от творбата, чието име не е назовано?
 Ще вразуми ли някой неразумните от МОН? Не е ли време да се разбере, че в него трябва да работят само специалисти с отлична научна подготовка? Докога ще се прощават грешките на чиновници, от които зависи съдбата на десетки хиляди деца?

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 1133

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 1079

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 1108

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 1215

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 1134

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 1249

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 1082

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 1299

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 1243

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 1187

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ