Подозират "Лукойл" в пране на пари
Българският дизел е безспорен лидер в ЕС по оскъпяване, а компанията отчита загуби, изчислиха от ДСБ
/ брой: 55
Съмнения за тежки данъчни нарушения накараха Демократи за силна България (ДСБ) да поставят на дневен ред драмата с цените на течните горива у нас, обяви зам.-председателят на партията и евродепутат от ЕНП Светослав Малинов. Затова ДСБ настояват Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) да направят пълен анализ на цените на горивата и да обяснят защо българите плащат толкова високи цени при толкова ниски производствени разходи и нисък данък печалба. Хората на Иван Костов искат Министерството на финансите да направи задълбочена данъчна ревизия и да провери има ли укриване на данъци, фиктивен износ и продажба на горива на занижени експортни цени, а ДАНС да провери паричните потоци и да отговори съществуват ли основания за съмнения за пране на пари от страна на "Лукойл България".
Десницата предложи "елементарен анализ на елементите на ценообразуването" в България и направи сравнение с цените на горивата в ЕС. Таблица от сайта energy.eu показва, че към 5 март от 27-те страни-членки цената на дизеловото гориво в България е с най-големите индустриални компоненти, т.нар. маржин (крайната цена на горивото на бензиностанциите, от която се приспадат ДДС-то, акцизът и цената на суровия петрол), посочи Димитър Бъчваров. Българският дизел е безспорен лидер в ЕС с индустриално оскъпяване от 0.242 евро. На второ и трето място са Гърция (0.239 евро) и Дания (0.238 евро). При бензина ситуацията е почти същата. Там България е на второ място с индустриално оскъпяване от 0.203 евро след Дания с 0.213 евро. Дизелът у нас е по-скъп дори и от този в Люксембург, а Люксембург и Катар са страните с най-висок жизнен стандарт в света. Не може да няма отговор на българската държава. "Лукойл Нефтохим" е една от компаниите с най-голямо директно влияние върху данъкоплатците", добави евродепутатът от ДСБ Светослав Малинов.
На фона на тази вътрешна най-висока индустриална цена "Нефтохим" четвърта година отчита загуби, отбеляза Димитър Бъчваров и направи сравнение с шведската рафинерия, която поддържа едни от най-ниските вътрешни индустриални цени на дизела и на бензина, а печели по 10 евро от преработката на тон суров петрол. "Нефтохим" пък отчитал по толкова загуба, което Бъчваров определи като невъзможно и недопустимо, при положение че средните заплати у нас към момента са 5 пъти по-ниски от средните в ЕС и 8 пъти по-ниски от средната заплата в Швеция.
Причината за високите цени не са акцизът и ДДС-то, категорични са от ДСБ, констатирали, че "Лукойл" източва държавата и авоарите на гражданите чрез цените на горивата, формирани по непрозрачен и съмнителен начин.