Поразителният подтекст на въображението
Изложбата на Володя Кенарев в галерия "Арте"
/ брой: 229
Иван Гранитски
Володя Кенарев се вглъбява в скритите обеми на миниатюрата, натоварвайки отделния детайл или фрагмент с изключително, дори структурообразуващо значение. Той изгражда своите композиции, като им придава многопластовост, дълбинност и поразителен подтекст на изображението.
По принцип Кенарев търси душевния драматизъм, образите уж са сдържани и съзерцателно вглъбени, но спокойствието им крещи. Откроява се крайно напрежение на емоционалното състояние. Философията на художника е не толкова да създаде реалистичен, колкото психологически портрет. Духовното лице на човека го вълнува и привлича. Ярък пример за това са неговите автопортрети. Познай себе си и ще разбереш предназначението на човека.
Но колкото повече се вглъбява в себе си индивидът, толкова повече стават въпросите. Новото познание само разширява кръга на непознатото. И постепенно той разбира, че бездната, която е вътре в него, и безкраят, чиято частица е, не могат да се осмислят само с разума. Ирационалното може да се усети единствено чрез вярата, чрез прозрението и просветлението.
Портретите на художника винаги са натоварени с особен мистичен и езотеричен подтекст, те ни отправят към редица библейски алюзии и реминисценции. В същото време са умни и дълбоки реплики към творби на световни майстори (например фламандците). Художествената философия на Володя Кенарев показва, че той ясно осъзнава съдбовното значение на магичната формула - вглъбявай се, вглъбявай се и ще преминеш ПРАГА, ще познаеш ИСТИНАТА.
В своите портрети Кенарев пресъздава персонажи, уловени в някакво своеобразно междинно време, като че ли интервал между две гранични състояния. Затова те са спокойни, статични, съзерцателни, едновременно с това и напрегнати, заредени с вътрешна динамика. Те сякаш са на прага на важно действие.
От друга страна, натюрмортите на Володя Кенарев са натоварени със сложна и дълбока символика. Всеки от тях е наситен с множество подтекстови знаци. Очевидно той иска чрез единичното да ни покаже параметрите на общото, във фрагмента да види цялото.
Много характерна за натюрмортите на Кенарев е вътрешната светлина. Играта на светлини и сенки, двойното, а понякога и тройно огледално отражение помага на художника някъде да кодира богат подтекст, а другаде да разкрие неподозирани скрити обеми и значения.
Несъмнено Володя Кенарев е не само един от най-добрите европейски и световни блестящи и ювелирни майстори на миниатюрата, но и дълбок психолог, проникновен претворител на невидимите пулсации и движения на човешката Душа.