Пациенти искат:
Повече права при разследване на лекарски грeшки
Предлагат да се изработят ясни механизми за решаване извън съда на спорове между пациенти и лекари
/ брой: 278
В бъдещия закон за правата и задълженията на пациентите да бъде разписана ясна процедура за изънсъдебно решаване на спорове между лекари и пациенти и между болница и пациент, както и да има ускорена процедура за това. Да се създаде адекватен и ефективен механизъм за обезщетение на пациентите при доказване на лекарска грешка. Да се създаде изцяло нова, но и независима институция, в която общественици и медицински експерти да гарантират обективност при разглеждане на случаи на лекарски грешки. Това са част от предложенията, които прави Националната пациентска организация (НПО).
В момента в обществото има огромно напрежение след поредните случаи на лекарски грешки, виждаме нетърпимост към бездушието и хората стават все по-активни, казва Станимир Хасърджиев, председател на НПО. По думите му, видна е пълната неспособност на лекарското съсловие да предложи конкретни мерки за поправяне на системата, и затова се налага пациентите да го правят.
НПО е подготвила предложения до министъра на здравеопазването Стефан Константинов и до Комисията по здравеопазването, които да залегнат в Закон за правата и задълженията на пациента. В него трябва да има ясна процедура за решаване на спорове между лекар и пациент, каза Хасърджиев.
Организацията предлага да се използва опитът на Великобритания или на Германия при контрола над НЗОК и болниците, както и да се разширят правомощията на изпълнителна агенция "Медицински одит" и тя да не е на подчинение на една институция или поне да е на подчинение на МС. Изцяло да се реформират и действащите комисии към Българския лекарски съюз, да има ясни правила за работата им и да се определят срокове по отделните процедури - по модел на Германия, предлагат още от организацията.
Конфликтът се трупа от години, но той не е между пациенти и държава, а е следствие на липсващата политическа воля да се смени моделът в здравеопазването в защита на българските граждани, смятат от НПО. При всеки пореден инцидент официално се казва, че статистически процентът на лекарски грешки у нас е подобен на този в други европейски страни, коментират още от пациентската организация.
Недоволен пациент нахлул с ритници в благоевградската болница
Към 4 ч. призори в неделя пациент нахлул с ритник през двукрилата врата на спешното приемно отделение на МБАЛ-Благоевград. Около 30 мин. по-рано мъжът бил приет с разкъсна рана, която медиците обработили. Но когато излязъл от спешното, раната пак прокървяла, младежът се върнал да иска сметка защо това се е случило. Държал се агресивно и ругал. Докато от болницата се обаждали на тел. 112 и обяснявали къде е инцидентът, младежът и приятелката му извикали такси и си тръгнали.