18 Май 2024събота10:16 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Промените трябва да се обсъдят с експерти

Становище на Българския национален комитет на Международния съвет за паметниците на културата и забележителните места (ИКОМОС), изпратено до НС, омбудсмана и МК по повод на промените в закона

/ брой: 32

автор:Дума

visibility 66

Българският национален комитет на Международния съвет за паметниците на културата и забележителните места (БНК на ИКОМОС) изразява своята убеденост в необходимостта от промени в националното законодателство, засягащо управлението на културното наследство и готовността си за предоставяне на експертна помощ при актуализиране на нормативната рамка.
Със съжаление установяваме, че с публикуването на настоящия Законопроект за изменение и допълнение на Закона за културното наследство (554-01-128/08.07.2015) се утвърждава трайна тенденция за предприемане на законодателни инициативи, осъществявани при липса на ясна национална визия и стратегия за опазване на културното наследство на България и при целенасочено пренебрегване на експертното начало в процеса на управление на наследството. Тенденцията се потвърждава от обстоятелството, че Министерският съвет е подготвил за внасяне в Народното събрание и друг Законопроект за изменение и допълнение на същия закон (заседание на МС от 15 юли 2015).
БНК на ИКОМОС изразява своята дълбока загриженост по следните процедурни и съдържателни аспекти, чието разглеждане изисква експертна намеса:

Процедурни аспекти

(1) Публикуваният на страницата на Народното събрание Законопроект (НС, 554-01-128) не е предварително предоставен за обществено обсъждане съгласно изискванията на Закона за нормативните актове (чл. 26, ал. 1 и 2); не е спазена добрата управленска практика за сътрудничество с гражданските организации, изрично регламентирана в Закона за културното наследство (чл. 11. ал. 2). Това поставя под съмнение зачитането на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност.
(2) Едновременното съществуване на два различни законопроекта за един и същ закон - единият вече разискван в парламентарните комисии на Народното събрание, а другият все още чакащ разпределението си към тях, създава усещането за законотворческа несъгласуваност.

Съдържателни аспекти

Анализът на предложенията, залегнали в законопроекта, предизвиква сериозни съмнения относно положителния ефект от предлаганите промени, засягащи следните принципни постановки:
1. Децентрализацията в управлението на културното наследство
БНК на ИКОМОС счита, че децентрализацията в управлението на културното наследство е безспорно необходима, но при ясна концепция за ролята на всяко управленско ниво и механизмите на взаимодействие между отделните нива. Значимостта на националното ниво не бива да се пренебрегва - това е установена практика навсякъде по света, гарантираща осъществяването на контрол и методическо ръководство по спазването на международно установените правни норми. Протичащата в страната практика поставя в рискова ситуация редица паметници и доказва несъстоятелността на подходи, пренебрегващи ролята на националното ниво. На общинско ниво в България се наблюдава разминаване между възложените по Закона за културното наследство компетенции и възможностите за реализацията им. Проблемите на органите на местното самоуправление се задълбочават и от задължението им да осигуряват финансиране на дейностите по опазване на културното наследство. Много по-добро решение е, когато компетентния централен орган има постоянни регионални звена, които изпълняват функциите, свързани с опазване на недвижимото културно наследство в региона. Считаме също, че е необходимо да се анализират възможностите за деконцентрация на дейностите по управление на наследството, а не съсредоточаването в една административна структура.
2. Осигуряването на необходимия експертен капацитет
Основателна е констатацията за недостатъчния капацитет на НИНКН, но това изисква значителни и постоянни усилия за увеличаването му. За съжаление предлаганите промени са по-скоро предпоставка за унищожаване на наличния експертен потенциал, а не за надграждане върху него. БНК на ИКОМОС счита за рисково начинание с непредвидими последици отсъствието на предварителен анализ на професионалния капацитет на служителите в общинските администрации, които ще бъдат натоварени с издаването на становища за инвестиционни проекти, свързани с културното наследство.
3. Осигуряването на ефективно и прозрачно работеща система с ясно разпределение на отговорностите.
За да се избегнат евентуални нарушения и конфликт на интереси, в редица страни административно-контролните функции са разделени от експертните правомощия. Специализираната институция трябва да се ангажира с изготвяне на предложения и становища и предоставянето им за резолюция към по-висш орган - министър или друг орган на изпълнителната власт.
Предлаганото в законопроекта въвеждане на принципа на "мълчаливото съгласие" се обосновава с мотиви за предотвратяване на бездействие и възможности за корупция. БНК на ИКОМОС счита, че с оглед на предотвратяване на сериозни рискове от недобросъвестно прилагане на принципа е необходимо законодателят да предвиди допълнителна защитна норма, съгласно която административният орган да има възможност да спре с мотивирана заповед административен акт, издаден на принципа на мълчаливото съгласие, ако последният води до съществено нарушение на Закона за културното наследство.
БНК на ИКОМОС предлага:
1. Широк обществен форум за изработване на национална визия и концепция при участие на специализирани държавни и управленски институции и граждански организации;
2. Спешно изграждане на съвременна и непрекъснато обновявана информационна база за състоянието на културните ценности в страната и предприеманите намеси в тях;
3. Функционален анализ на действащата нормативна база и идентифициране на необходими промени в нея;
4. Актуализация и синхронизиране на нормативните документи, инструментите и режимите на опазване на културното наследство;
5. Създаване на постоянно действаща комплексна образователна система по проблемите на опазването на културното наследство.
БНК на ИКОМОС отстоява позицията, че всяка законодателна инициатива следва да е предмет на широко обсъждане с професионалните организации с оглед защитата на обществения интерес при опазването на културното наследство.
БНК на ИКОМОС изразява готовност за участие в работна група по усъвършенстване на предложенията за изменение и допълнение на Закона за културното наследство.
Д-р арх. Елена Димитрова
Зам.-председател на БНК на ИКОМОС


 

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 603

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 560

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 572

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 605

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 552

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 641

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 573

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 659

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 583

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 491

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ