05 Май 2024неделя17:45 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Проваленото спонсорство на спонсора

Как "техническа грешка" за малко не ощети Столичната община с милиони

/ брой: 267

автор:Деси Велева

visibility 594

Че транспортът в София е в плачевно състояние и е въпрос на време да бъде изправен пред критична ситуация, не е тайна за никой. Обаче едва ли някой е очаквал един от най-големите провали в управлението на Столичната община през последните години да е свързан със стопанисването на част от автобусите от частен оператор. От друга страна пък, може би няма нищо чудно, че история, започнала със скандал, завършва със скандал. Всъщност се опитва да завърши, защото краят й бе отложен. Засега не е ясно кога и по-важното - как, общината ще разтрогне договорните си отношения с частния оператор на 16 линии от градския транспорт "Карат-С". Ясно е само, че ръководството на кметството се забърка в грандиозен скандал, от който няма как да излезе чисто.

Скандално начало

Началото на скандала започна още през 2008 г., когато кмет бе Бойко Борисов. Оповестена в медиите стенограма показа как тогавашният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов се договаря с частни фирми как да се разпределят концесиите на автобусни линии в градския транспорт. Той бе уволнен след обявяването на записа, въпреки че Борисов не оттегли доверието от заместника си. В крайна сметка сключеният договор с "Карат-С" се оказа с доста неизгодни за общината, а и за столичани клаузи. Тя се съгласи да изплаща на частния превозвач повече, отколкото на собствения си оператор - дружеството "Столичен автотранспорт". Така вече близо четири години "Карат-С" вози пътниците на изгодната цена от 3,56 лв. на километър пробег срещу 3 лв., които кметството дава на общинския превозвач. За тази сума фирмата пое автобусните линии с номера от 1 до 8, 10, 14, 69, 70, 114, 123, 204 и 306, като се задължи и да купи 68 нови автобуса. Столичани, които се ползват от комфорта на новите возила вече четири години, едва ли обаче са наясно, че частният оператор печели именно на техен гръб както чрез по-високи цени, така и чрез лихвите, които се трупат заради забавени плащания от страна на общината.
Дали през 2008 г. някой е очаквал, че потушеният пожар ще се разгори с нова сила четири години по-късно? Че самият собственик на "Карат-С" Миролюб Столарски изведнъж ще реши, че сделката не му е изгодна? И че общината ще започне да пръска парите на столичани с широки пръсти?

Краят на брака

Парадоксално бракът, сключен между София и Столарски така драматично, но с ясната теза, че е благоприятен и доходен и за двете страни, сега отново за двете страни се оказа неизгоден. През юни тази година бизнесменът поиска разваляне на концесията по взаимно съгласие в писмо до столичното кметство. Мотивът му бе, че според споразумението възложения обем работа не може да се намалява с повече от 5 на сто. От общината обаче трябва да направят именно това, като променят част от мрежата на градския транспорт заради пускането на нови станции на метрото. И тук възникват въпросът защо дострояването на подземната железница и произтичащите от това промени в обществения транспорт не са предвидени от кметството преди 4 години и не са заложени в договора. И защо чак сега от "Московска" 33 се сетиха, че губят пари от отношенията си с "Карат-С" и се втурнаха да сключват споразумения за разтрогване на неравния брак.
Първоначалният договор за разваляне на концесията от лятото предвиждаше общината да изплати 1,27 млн. лв. като обезщетение за съкращаване на 210 души персонал и още около 13 млн. лв. Тогава обаче не стана ясно колко от тази сума е главница и колко - лихва. Второто предложение бе да отпадне сумата за обезщетение, а да се платят задължения от около 10 млн. лв. и над 3,2 млн. лв. лихви, натрупани между 1 януари и 30 юни 2012 г., както и да се поемат лизинговите вноски на новите автобуси. Столичният зам.-кмет Дончо Барбалов оповести, че общината ще спечели 20 млн. лв. от края на сделката. От БСП пък контрираха, че заради разликата от 60 ст. на километър пробег повече, които Столарски  получава законно, общината годишно губи по 3,3 млн. лв. или над 10 млн. лв. за целия период. Скандално високата лихва още тогава се наби в очите на всички. Въпреки че от БСП алармираха, че тя е нереална, от ГЕРБ си имаха свое обяснение. Според общинския съветник Орлин Алексиев при забавяне се дължал основен лихвен процент плюс 10 пункта надбавка. Така управляващите цяло лято не видяха нищо странно в гигантската лихва, която трябва да бъде изплатена от данъкоплатците за това, че общината е позволила да се трупат задължения. Още тогава кънтяха опозиционни призиви цялата сделка да бъде пратена за проверка на прокурор. Те обаче останаха нечути и въпреки споровете между БСП и управляващи, споразумението бе прието с предложените текстове в очакване на последните стъпки от развалянето на превърналия се в неизгоден договор.

Гореща есен

Окончателното споразумение за прекратяване на концесията бе гласувано на 12 октомври на сесия на Общинския съвет, която постави началото на горещата есен за ГЕРБ. Управляващите отново бяха атакувани от общинските съветници от БСП за начина за изчисляването на "онази" лихва. За пореден път обаче от ГЕРБ упорито отказаха да признаят, че има нещо гнило в трите милиона. Не чуха шефа на групата на БСП Жельо Бойчев, който алармира, че чрез частния оператор се източва столичния транспорт, а това е престъпление. Не се вслушаха и в думите на собствения си зам.-кмет Дончо Барбалов, който опита да обясни, че изчисляването на лихвата бил сложен процес, свързан с авансови плащания и отчитане на фактури!? Защото ако го бяха направили, сега нямаше да са пред конфузната и срамна ситуация да обясняват, че тогава са били подведени... Само преди по-малко от месец управляващите отново потвърдиха, че ще спонсорират спонсора си в лицето на Столарски и ще му изплатят неправомерно милиони. За да се стигне до обрата десетина дни по-късно, когато изведнъж самата Фандъкова обяви, че... лихвата е изчислена грешно! Еврика! Проверки, назначени междувременно от кметицата, показали всъщност, че общината щяла да плати сумата от 3,2 млн. лв. вместо скромните 600 000 лева. Гаф, грешка, подвеждане, ощетяване бяха определенията, с които се оправдаваха един през друг управляващи и общинари без капка неудобство за късата си памет. Престъпна небрежност, спящи зам.-кметове, присвояване на общински пари,  оставки, обобщиха от БСП, напомняйки за предупрежденията си. Фандъкова дори успя да се изкара герой, като обяви, че е хванала резила навреме, въпреки че той бе предричан многократно от БСП. Не бе признато и че червеният общински съветник Георги Кадиев е сигнализирал, че има разминаване в изчисляването на лихвата на Центъра за градска мобилност и одитора. Фандъкова декларира, че е била известена за странностите не от кой да е, а от самите си заместници, които в същото време бяха вносители на доклада със скандалните лихви. Същите, които твърдяха, че сумите са изчислявани съвсем коректно и точно. Смелостта на кметицата не стигна дотам да признае, че от БСП първи са й съобщили за разликите в докладите на общината и одитора с оправданието, че на ден получавала над 1000 писма и точно това не била отворила. Вече ще й заковавам писмата на вратата, контрира Георги Кадиев.

Измъкване от калта

Всъщност Фандъкова, която не присъства на сесията на СОС, когато гербаджиите приеха споразумението за разваляне на концесията, имаше някакъв шанс да излезе с малко достойнство от ситуацията като поиска оставки на високо ниво в кметството. Вместо обаче да се вслуша в исканията на БСП да освободи заместниците си Барбалов и Христов, тя съвсем очаквано прехвърли отговорността към дребни риби в Центъра за градска мобилност. Напълно предвидимо оправда и заместниците си и посочи че всички всъщност са жертва на техническа грешка. Яснотата на заключението от всички проверки бе обобщена във формулировката, че "в калкулатора е залагана като начален период датата на падежа на отделната фактура, която не е променяна при последващите плащания". С други думи всичко е ясно, виновните са няколко счетоводители, които ще бъдат изритани. За заместниците пък ще има само жълт картон и предупреждение за уволнение. Малко смешно идва и заканата на Фандъкова да потърси прокуратурата за проверка - нещо, което отказа да направи само преди няколко дни.
Случаят няма да бъде оставен да отмине толкова лесно, предупредиха от БСП. Според Георги Кадиев прокуратурата, която той сезира първи, трябва да установи дълбочината на политическата поръчка. Ясно е, че е дадена политическа поръчка - намерете начин да платите 13 млн. лв. на Миролюб Столарски, а ние трябва да открием кой я е поставил. Случайно ги хванахме по бели гащи, разтичаха се чак сега, иначе всичко щеше да мине и да замине, коментира още Кадиев. Той е категоричен, че общината трябва да прекрати договора не по взаимно съгласие, а по вина на "Карат-С".
Начинът, по който се ръководи транспортът в София, води до финансов колапс, обобщи Жельо Бойчев. Той припомни, че задълженията в тази сфера се увеличават с по 20 млн. лв. на година и са започнали да се трупат именно от момента, в който частни оператори са се намесили в обществения транспорт. Той е категоричен, че БСП няма да допусне отговорността за скандала с "Карат-С" да бъде прехвърлена на ниските нива. Ще продължим да търсим поръчителите и ще разберем кого пазим и кого браним в цялата история, допълни шефът на групата съветници от БСП. Според него е редно договорът да бъде разтрогнат бързо и това да бъде последвано от анализ и на другите споразумения за частните линии.

Рестартът

Рестартирането на развалянето на концесията с частната фирма крие много неизвестни. Трудно е да се очаква, че собственикът й лесно ще приеме нови условия, още повече в негов финансов ущърб, след като на косъм не успя да спечели над 2,6 млн. лв. като "бонус" от добрите си взаимоотношения с управляващата партия. Другата страна в лицето на общината пък не може да си позволи повече "гафове", "технически грешки", "недоглеждания" и "подвеждания", чрез които да задоволи претенциите на "Карат-С". Прекратяването на 8-годишния договор вече ще се гледа под лупа и трудно ще мине незабелязано някоя неточна сума, неправилно изчислена лихва или прокарана между другото компенсация. Този път от администрацията ще трябва бъдат изключително стриктни, ако не искат скандалът да завърши с оставки, този път на високо управленско ниво.
 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1600

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1576

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1427

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1696

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 1836

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1520

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1534

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1770

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1544

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1690

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ