Провали се операцията по разтоварването на заседналия кораб
Провали се операцията по разтоварването и изтеглянето на кораба, заседнал край с. Камен бряг. Опитите да се пренесе товарът на друг плавателен съд всъщност усложниха нещата и тонове азотна тор се изляха в морето.
Със заповед на министъра на околната среда Асен Личев бе спряна акцията по разтоварване на заседналия кораб заради замърсяване на морето от падащи при преноса торове в морето. Междувременно с провал приключи и акцията по изтеглянето на кораба. По време на първия опит участваха два влекача, като на единия от тях въжето беше скъсано. Тази акция бе прекратена и заради лошото време и прогнозата за засилващ се вятър и вълнение на морето, и не се очаква да бъде подновена в рамките на днешния ден.
По-късно траспортният министър Христо Алексиев обяви, че е договорил холандска фирма, специализирана в спасяване на кораби и дори работила по изваждането на руската подводница "Курск", да се заеме със спасяването и на този в Черно море. Очаква се компанията да изпрати план по спасителната операция до след няколко часа.
Kадри, заснети през нощта от maritime.bg, показаха, че азотният тор от кофата на крана се излива в морето. Баржата, която трябва да събира претоварения товар и да го извозва до пристанището във Варна, сутринта също е закъсала, впоследствие е била освободена. Към момента няма информация как и дали акцията ще продължи, съобщава БНР.
Попадналият в морето азотен тор според специалистите е опасен, тъй като се отразява негативно на младото поколение риби, като причинява изсъхване на техните хриле. Освен това торът предизвиква и цъфтене на фитопланктоните, което от своя страна може да доведе до заблатяване на морската вода и липса на кислород.
От мотивите на министър Личев става ясно, че приложеният метод на разтоварване коренно се различава от одобрения от МОСВ. На среща с институциите, отговорни за провеждането на aварийно-спасителните действия, проведена късно вчера в Басейнова дирекция "Черноморски район", е решено 700 тона от насипния товар на кораба да бъде пакетиран в чували по един тон всеки, както и пакетираният товар да бъде транспортиран с баржи при засилени мерки за безопасност за морската околна среда.
В същото време Министерството на околната среда обвини собственика на кораба в това, че е нарушил всички стъпки в одобрения метод за претоварване на плавателното средство по време на аварийната операция. Между заседналия кораб и баржата трябвало да бъде опънато платно, което да предотврати евентуално замърсяване. На практика са приложени коренно различни действия от одобрените, се казва в позицията на МОСВ.
Затова от екоминистерството са разпоредили да се прекратят всички действия по разтоварване на кораба, докато не се осигури природосъобразна технология за операцията.