06 Май 2024понеделник15:32 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Реалност за 1,60 лв.

Голямото разминаване между плановете на общината и възможностите и очакванията на хората

/ брой: 72

автор:Деси Велева

visibility 826

Лавина от недоволство предизвика обявеното намерение на Столичната община да увеличи драстично цената на еднократното пътуване в градския транспорт в София. Нямаше недоволство обаче, когато Бойко Борисов поиска от кметовете да вдигат цените на транспорта и данъците... Сега столичани недоумяват как е възможно да се поиска 60-процентен скок на цената на билетчето, без да се обявят каквито и да е икономически причини, които да налагат това. "Возим се в стари трамваи, задушни автобуси, които се движат през големи и нелогични интервали от време и вместо да се вземат мерки за справяне с това положение, се вдигат цени", възмущават се пътуващите софиянци.
Ръководните кадри в общината обаче живеят в друга реалност, не в тази на пътуващите с градски транспорт. Тяхната действителност е различна - те се возят в бързи служебни коли с любезни шофьори, а не в закъсняващи мръсни автобуси с груби водачи, които ругаят бабите, имащи неблагоразумието да се качват бавно в превозното им средство. На шефските общински кадри им се пада по служба да се возят безплатно, на обикновените пътници им се налага да си броят стотинките за билет и да правят сложни сметки как точно да ги разпределят в различни превозни средства.
Заради липсата на допирни точки между тези две реалности се стигна и до голямото разминаване между плановете на общината и очакванията на хората по повод тарифната политика в обществения превоз. С други думи, докато едните очакват качествена услуга на поносими цени, другите предпочитат

повече приходи с минимални разходи

Няма друго обяснение за предложеното увеличение - нито цените на горивата растат (напротив - намаляват), нито превозните средства стават по-комфортни, нито се движат на удобни интервали.
Обяснението, че целта на увеличението на билетите е да се насърчат хората да ползват абонаментни карти, е меко казано абсурдно. Излиза едва ли не, че е нечестно да се возиш с билети и затова трябва да бъдеш финансово наказан. С новата си политика общината озадачаващо започва истинска война с онези, които пътуват нерегулярно и с тези, които не могат да си позволят да дадат наведнъж голяма сума за абонаментна карта, с младите пенсионери, които нямат право на преференциални документи за пътуване, с гостите на столицата, които пристигат без автомобили. Изобщо се оказва, че битката на кметството е насочена срещу най-бедните граждани, които най-вероятно ще са бъдещи гратисчии по неволя. Няма логика и от тях да се изисква изрядност, а в същото време

"редовните" гратисчии да се движат необезпокоявано

и безплатно. В новите намерения на общината, изказани гласно от търговското дружество "Център за градска мобилност", не става и дума за конкретни мерки, които ще бъдат взети срещу нередовните пътници. Според официалната статистика на общината те са в рамките на 10 на сто, като целта е да бъдат свалени до 6-7 на сто, както било в европейските градове. Според неофициални данни обаче нередовните пътници у нас са една трета от всички и вероятно се прави опит загубите от тях да се компенсират с новата цена на билетите.
Всеки е наясно, че гратисчиите у нас присъстват най-масово в транспорта, който влиза или преминава в ромски квартали, но никой не предприема стъпки за ограничаването им. Вместо това много по-често ставаме свидетели на тормозен пенсионер, който не е презаредил картата си, или сама жена, която не е успяла да си купи билет преди качването. Контрольорите обаче обикновено "недовиждат" групите от гратисчии, били те роми или не, и подминават безгласно неудобните пътници. Анализ за справяне с подобни ситуации обаче от ЦГМ не само нямат, ами неговият изпълнителен директор дори си позволи да посъветва гражданите да съдействат на контрольорите, които, видите ли, "не можели да се справят сами". Значи от пътуващите с билет не само ще се очаква да вадят от джоба си повече за неудобното пътуване, ами ще трябва да вършат работата на други, на които пък им се дават заплати!? Да вземат направо да плащат на гратисчиите от джоба си и работата да приключва мирно и тихо!
Успоредно с желанието си да докарат повече приходи от билетите

от ЦГМ обявиха завидна финансова стабилност

Оказва се, че дружеството организира, управлява, контролира и финансира обществения транспорт безпроблемно и работи на печалба. И дава най-голям дял от разходите си за заплати - 39 на сто. Събира също парите от платените зони за паркиране и ги разпределя по всякакъв друг начин, но не и за изграждане на нови паркоместа и търсене на начини за облекчаване на паркирането, особено в центъра на града.
В същото време изпълнителният директор на дружеството премълча, че само преди девет месеца Столичният общински съвет реши да бъде изтеглен заем от 81 млн. лева, с който да се покрият просрочените стари задължения на градския транспорт, натрупани през годините. Срокът на изплащане е 9 години, като всяка година "Центърът за градска мобилност" ще предвижда колко от заема да усвои.
Далеч от цветущо е положението на дружествата "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт", които според справка от януари тази година имат просрочени задължения до края на 2015 г. към доставчици в размер на близо 1 млн. лева.
Столичният автопарк също не е в задоволително състояние. Най-новите превозни средства са в тролейбусния транспорт, като 43 от тях са произведени преди 1990 г. Тези най-стари тролейбуси "Икарус" са в експлоатация от 30 години, а още три са от 2003-2005 г. Останалите 80 тролеи са произведени след 2010 г., показва справка на общината.
Не така позитивно изглежда трамвайният парк, който извозва столичани.

34 трамвая, произведени между 1959 и 1962 г.,

клатушкат пътниците, още толкова са между 30- и 35-годишни, а 39 са в "младежката възраст" - 27-30 години. Едва 38 са мотрисите, произведени след 2000 година.
Въпреки честите изявления на зам.-кмета по транспорта Любомир Христов за поръчки на нови автобуси, очакване на още по-нови и идеи за електрически возила, настоящата картинка е доста по-различна. Близо 50 мерцедеса са с години на производство 1978-1981 г., но въпреки това се движат все още из столичните улици. 80 автобуса са от 90-те години, а едва една трета от целия парк е в експлоатация от 1-2 години.
При този остарял трамваен, тролеен и автобусен транспорт нищо чудно столичани да поискат билетите да се запазят на цената, която е била валидна през годината на производство на съответното превозно средство. Пък като дойдат новите доставки, като станат редовни превозите и се докаже, че новата цена е икономически обоснована и няма друг вариант, да заповядат от общината с новата си тарифна политика.
Междувременно сме в очакване на решението на Фандъкова и мнозинството в Столичния общински съвет за новите цени на еднократното пътуване. Като нищо Фандъкова ще заповяда цената да "падне" и столичани да осъмнат на 1 юни с евтин билет от 1,40-1,50 лв. примерно. Така не само ще се опази от хорската ненавист, ами ще се превърне  в спасител, който се е справил с онова лошо "цегеме", което ненужно е наплашило столичани. Но дали те ще се вържат на номера й този път?

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1826

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1784

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1608

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1903

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 2077

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1696

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1745

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1975

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1737

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1921

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ