Право на отговор
Регистрите в МОН са крайно необходими
/ брой: 178
По повод на материал във в. ДУМА със заглавие "Частни фирми вършат работата на МОН" от 4 август 2016 г. и направените в него неверни внушения бихме искали да уточним следните факти, за да може читателите на в. ДУМА да получат обективна информация, каквато вярваме, че те заслужават.
Не приемаме внушенията, че актуализации на регистрите са ненужни или още повече "абсурдни", както се посочва в материала. Информационната система и регистрите в МОН се актуализират в съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование и последните изменения на Закона за висшето образование и Закона за професионалното образование и обучение (от 2016 г.), и тъй като за тяхното изпълнение отговаря именно Министерството на образованието и науката, негово задължение е да спази този законов ангажимент.
Информационната система и регистрите в МОН ще бъдат използвани и занапред, тъй като предоставят технологична възможност за прилагането на ЗПУО и ЗВО и осигуряват възможност за облекчен и по-ефективен достъп до данни от различно естество, в това число за съответните имоти в системата на образованието (документи, географско местоположение, характеристики, ремонти и др.). След изграждането на инфраструктурата за електронно управление те поетапно ще се интегрират и ще станат част от нея, като се изпълни и Стратегията за развитие на електронното управление в Република България 2014-2020 г. Вярваме, че споделяте разбирането, че стратегиите са документи, които трябва да се изпълняват, а не само да бъдат написани и приети. Още повече, че електронното управление безспорно е една от характеристиките на всяка модерна държава.
Бихме искали също така да акцентираме върху актуализацията на регистрите и направеното в статията внушение, че то представлява механично допълване на данни, които в момента не са налични в сега съществуващите регистри. Без да искаме да навлизаме в излишни технически подробности, все пак трябва да уточним, че това, което вие описвате, представлява по същество поддържане на регистър, докато актуализацията на такъв е сложен, специализиран и високотехнологичен процес по вграждане на бази данни, осигуряване на свързаности, изработване на нови функционалности и др.
Конкретно по отношение на обществената поръчка за Регистър на висшите училища, определена от в. ДУМА като "абсурдна" и за която изданието казва, че "за обновяването трябва само вписване на новооткрити тук-там специалности" и че "служителите в дирекция "Висше образование" в МОН би трябвало елементарно да го актуализират с данните за новооткрити специалности, подадени от висшите училища", бихме искали категорично да заявим, че това твърдение не отговаря на истината. Към настоящия момент на интернет страницата на МОН се поддържа Регистър на акредитираните висши училища, но той не притежава необходимите функционалности и категории, за да отговори на изискванията на ЗВО. В регистъра следва да се съдържат актуализирани данни за основните звена и филиали, професионалните направления и специалности във висшите училища, информация за оценките и процедурите от акредитация и за констатациите и препоръките от следакредитационното наблюдение и контрол.
Чрез обявената обществена поръчка ще се постигне актуализиране на регистъра и едновременно с това ще бъде изградена връзка със съществуващата в МОН информационна система, съдържаща отделни данни за висшите училища, студентите, докторантите и академичния състав, с която регистърът не е обвързан.
По сходен начин при осъществяване на поръчката на "Надграждане на модулите от информационната система на образованието" ще бъде създадена технологична възможност за прилагане на новия ЗПУО по отношение на събираната информация за дейността на институциите в училищното и предучилищното образование. На базата на данните от информационната система на образованието ще се предоставят и редица услуги към външни информационни системи. Данните се ползват и за справки и статистически нужди на МОН, РИО, общински администрации, както и от КАТ при издаване на шофьорски книжки, от банките при отпускане на стипендии и т.н.
Подобни задачи изискват високопрофилиран екип със специализирани умения в областта на информационните технологии, с какъвто Министерството на образованието и науката не разполага. На същия принцип за строителни дейности и ремонти се обявяват поръчки за строителни фирми, но вярваме, че не е необходимо да навлизаме в дълбочина относно философията на обявяването на обществени поръчки за неприсъщи на администрацията дейности.
Пресцентър на МОН
Бел. ред. Посочената от МОН информация на ДУМА описва съвсем точно поръчката за актуализиране на регистъра на висшите училища и няма общо с другите поръчки за регистри в средното образование. Продължаваме да я смятаме за "абсурдна", понеже данните, които регистърът на вузовете ще съдържа, би трябвало да са налични в МОН и в акредитационната агенция и за обединяването им едва ли са нужни 70 000 лв. за външна фирма. Продължаваме също да твърдим, че поръчка към фирма, която да анализира срещу 68 хил. лв. ролята на професионалното образование за пазара на труда, означава, че в МОН просто няма административен капацитет за изпълнение на задълженията му за управление на образованието и науката. Това е констатирано впрочем и в одитни доклади на Сметната палата, както и на европейската партньорска проверка през миналата година.