С чужда пита помен прави
/ брой: 180
Тези дни напливът към три големи вериги магазини ще се засили, измъченият български потребител ще търси в тях по-евтините хранителни стоки. Защото те поеха ангажимент да не увеличават цените три месеца. За "евтинията" съобщи земеделският министър Мирослав Найденов. "Кауфланд", "Метро" и "Билла" замразяват цените на "една социална кошница" с 10 храни, но само на български производители. Тази кошница министърът нарече социално отговорна позиция.
В очи се набива обаче, че и трите вериги са с произход Германия. Случайно ли е, че те са от една националност и дали да търсим "топлата връзка" на нашия премиер с фрау Меркел, която дава рамо за бъдещи победи? Защото на практика става дума за подкрепен от държавата картел на големите и рекет към по-малките търговци. На големите вериги оборотът им е в кърпа вързан, понеже замразяването на цените си е чист дъмпинг на пазара. На неговия фон три месеца са срок достатъчен за фалита на немалко от обикновените хранителни магазини. На български търговци. И тогава на разчистен терен "благодетелите" спокойно ще вдигнат цените. А понеже техният данък печалба отива в Германия, за разлика от този на българския търговец, тук българинът ще плаче, че нашата хазна не печели от икономика и не пуска пари за здравеопазване или образование. Ето това не осъзнават хората, като се радват на три месеца ценови "бонус". А "когато сняг забръска", проблемът потребление пак ще се озъби.
Бутафорен е възторгът на министър Найденов около "социално отговорната позиция". Защото стимулирането на ценово замразяване първо, не е работа на държавата и второ, социално отговорната държавна политика е да въведеш правила в икономическата дейност. Например - да посочиш таван на надутите печалби, над които скубането на пари от джоба на населението се нарича спекула. Всички цивилизовани страни в Европа са въвели правила - не цената да ти носи печалба примерно повече от 15% над разходите. А в България първо от Закона за борба срещу спекулата бе премахнато определението що е спекула и ловки търговци преспокойно си начислиха до 3000% печалба, а след това... бе отменен самият закон! България стана рай за спекулата - купуваш в Турция парцалки за 4 евро и продаваш тук същите парцалки за 30 лв. Същото е и с хранителните продукти. Социално отговорно е не замразяването на цените на търговеца, а въвеждането на правила за изкупните цени на продуктите на българския производител и таван за допустимата надценка за търговеца.
Ето един пример на национално отговорна позиция, каквито по света има много, но в случая става дума за Норвегия. Страната субсидира своите фермери, за да не закриват създадените от векове наследствени ферми. Родното производство излиза по-скъпо и на потребителите, но на никого не му хрумва да го замени с чуждоземно. Въпрос на национална сигурност. Там управляващите, независимо от коя партия са, бранят собствената си икономика. "Създава се привидна активност и популистка загриженост на държавата без наличие на реални инструменти за влияние върху ценообразуването", коментираха от Българската стопанска камара. А влияние може да се окаже да речем с намаляване на вноса, с протекции на държавата към родното производство, намаление на ДДС-то на храните, по-правилно разпределение на парите от европейските фондове, засилен контрол, бой по монополистите. Другото е "с чужда пита помен прави".