19 Септември 2025петък08:30 ч.

Съзидателната сила на таланта

Новата изложба на акад. Румен Скорчев в Софийска градска художествена галерия

/ брой: 211

visibility 221

Весела Ножарова   


 Спомням си как се почувствах, когато за пръв път застанах пред картината "Закуска на тревата" на Едуар Мане. Картината се намира в една от залите на музея на импресионизма "Орсе" в Париж. Мога да определя усещанията си като смесица от объркване, вълнение и изумление. Бях очаквала че "на живо" изкуството може да има различно въздействие, но тогава голата жена, седнала  в компанията на облечени господа, ме гледаше директно в очите с поглед, който произведе в душата ми истински взрив. Стоях дълго в залата, без да обръщам внимание на тълпите туристи, и си задавах въпроси, които тук пред тази картина намираха с лекота отговорите си. За изкуството като тържество на духа, като божествена искра, за епохата, която е способна да го роди и да му даде жизнени сили, всички отговори стояха пред мен, събрани в тази енигматична композиция.

Закуска на тревата-Ж, 2011


Отправяйки се към изложбата на Румен Скорчев "Вариации на тема "Закуска на тревата" не можах да се абстрахирам от личния си катарзисен опит пред оригинала. Кой можеше да мери ръст с тази изумителна творба? После разбрах, че става дума за нещо съвсем различно. За Румен Скорчев Закуската е само повод за потапяне в дълбините на собственото си изкуство. Един художник достигнал житейска и творческа зрялост, достигнал до най-високата точка на творческия си път и решил да направи един грандиозен опит да започне този път от начало.
Експозицията заема централната зала на първия етаж на Софийската градската художествена галерия. Съвсем в началото, сякаш за да зададе кода към разчитането на изложбата, художникът е поставил два обекта. Табло с документално представени репродукции на оригиналната картина на Мане, но и версии, по-стари и по-късни на същата тема. Тук има античен релеф на саркофаг от II - III в. сл. Хр., но също и творби на Тициан, Микеланджело и Пикасо. Малка галерия от образи, част от задълбочено проучване в търсене на генезиса на странната композиция, появила се в края на буржоазния XIX в, и превърнала се в предвестник на големите промени на границата на две епохи. На отсрещната стена е поставен един малък автопортрет на художника. Той е неочакван, някак много различен от обичайния, строг и овладян образ на своя създател. Със своето екзистенциално почти гротескно присъствие още от самото начало на изложбата този автопортрет подава призмата, през която започнах да разглеждам останалите работи в залата. А те в по-голямата си част са поредица от живописни платна и рисунки, и по един или друг начин разиграват отново и отново фигурите на тревата. Това са фигури, които ту са преки реплики на композицията на Мане, ту се отдалечават от нея, но остават фокусирани върху човешкото тяло, голо, уязвимо, едновременно част от заобикалящата го природна среда и напълно самотно в нейното лоно.
Както в рисунките, така и в живописта личи мощната сила на големия график. Рисунката е изначалното средство, върху която е изградена цялата тъкан на изложбата. Не за друго текстовете в каталога, и по специално уводният текст от друг голям художник Светлин Русев, са посветени именно на рисунката. В изложбата рисунката е не е просто техническо средство за пресъздаване на една определена творческа идея, но е важно действащо лице във взаимоотношенията между художника, публиката и творбата. Връщането към рисунката като начало на творчеството има силата на равносметка.
 На прага на своите 80 години, Румен Скорчев се изправя в категорична защита на всички онези ценности, които бяха отстоявани в българското изкуство от неговото поколение. Онова поколение, което по стечение на обстоятелствата живя в изкуствената сянка на режима, но именно в нея като на самотен остров намери своята вътрешна артистична свобода. Сега, много години по-късно, след смяната на поколенията и промяната на професионални и културни стойности тази дълбока, екзистенциална връзка с изкуството е почти напълно изличена. И тук именно е този скрит пласт в разчитането на изложбата на Скорчев, тук работите му са обзети от тъга, от носталгия, но в същото време са решени гръмко да докажат своята стойност, своята съзидателна сила, която няма прегради във времето. 




   


 

КЗК с нови правомощия

автор:Дума

visibility 645

/ брой: 174

Сиренето у нас е с 26% по-скъпо от средната европейска цена

автор:Дума

visibility 748

/ брой: 174

ДФЗ засече двойно декларирани 7420 декара

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 174

По-евтино на море в Гърция през септември

автор:Дума

visibility 768

/ брой: 174

София също блокира санкции срещу Израел

автор:Дума

visibility 841

/ брой: 174

В Белгия се "изпират" 16 млрд. евро годишно

автор:Дума

visibility 806

/ брой: 174

Протести в Словакия срещу Роберт Фицо

автор:Дума

visibility 810

/ брой: 174

Накратко

автор:Дума

visibility 662

/ брой: 174

Парламентарна поезия

автор:Александър Симов

visibility 662

/ брой: 174

Правителството върши своята работа и резултатите вече са видими

автор:Дума

visibility 750

/ брой: 174

Пътят на забравата

автор:Евгений Белий

visibility 726

/ брой: 174

Гладиаторско меле

visibility 600

/ брой: 174

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ