СБХ възмутен от новото туристическо лого
Това е некомпетентна и посредствена визуална каша, се казва в отворено писмо на съюза до президента и министъра на икономиката
/ брой: 26
Категорично неодобрение на новото туристическо лого на България изразява Съюзът на българските художници (СБХ) в разпространено вчера до медиите отворено писмо на председателя на организацията Любен Генов до президента Росен Плевнелиев и министъра на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев.
Художниците изразяват категоричното си възмущение и несъгласие с крайния визуален продукт, наречен "Туристическо лого на България", част от проекта "Бранд България", което, според тях, има посредствено излъчване.
Всички ние заявяваме твърдата си позиция, че налагането на новото туристическо лого е в ущърб на националната графична идентичност, както и на културните, естетическите и академичните норми и ценности, завещани от традицията на българската приложна графика и дизайн, е мнението на членовете на творческия съюз.
В България има знакови професионални организации и сдружения като СБХ, Асоциация за реклама и дизайн, Камара на дизайнерите в България, както и висши учебни заведения, развиващи материята "дизайн" - Национална художествена академия, НБУ, ТУ и др. Фактът, че не е направен дори опит да се вземе мнение от която и да е от тези организации, говори колко са загрижени българските чиновници за имиджа на страната ни, се казва в писмото на Любен Генов.
Според СБХ графичният знак има съществени недостатъци. "Логото в своята същност е синтез. В световната и българската практика има безброй стойностни примери за изработване на съвършени графични образи", се казва в писмото. В него със съжаление се констатира, че в стремежа за "модерност" са използвани средства, ефектът от които е "висока претенция без покритие".
Художниците определят графичния подход като доста посредствен. Според тях силуетът е объркан и неясен, а при намаление или отдалечаване "всичко се слива в нечетима визуална каша".
Всички елементи в логото са характерни поне за половината туристически държави в света и в този смисъл логото не носи директна асоциация за България - не изпълнява предназначението си, смятат от СБХ и се спират и на претенциозния и тромав шрифт, който подсилвал "бъбривостта" на знака и го правел още по-неясен и натоварващ.
Това лого може да е адекватно на посредствената визуална среда в България, но чрез своята антиестетика не се очаква положителен ефект и подсъзнателен рефлекс у зрителя, смятат художниците, които като цяло определят логото като некомпетентно и посредствено.
"Буди тревога, че за пореден път ставаме свидетели на неуважение, подценяване и пренебрежение към професионалния авторитет на една значима художествена общност, категорично доказала своя артистичен талант и способности. Странно е точно в Съюза на българските художници да не постъпи информация за провеждане на конкурс за създаването на това лого, при положение, че едни от най-добрите художници, специалисти в сферата на графичния дизайн в България, почти без изключение са членове именно на СБХ", се казва в документа.
За съжаление огромният ресурс на истинския български талант отново остава неизползван, и то за сметка на качеството, се казва в заключение в писмото на председателя на СБХ Любен Генов.