"Шеврон" с интерес към "Бургас-Александруполис"
Гърция била съгласна проектът да се реанимира, казва шефът на "Транснефт" Николай Токарев
/ брой: 118
Американската компания "Шеврон" (Chevron) проявява интерес към проекта за изграждане на петролопровода "Бургас-Александруполис". Това заяви във вторник президентът на "Транснефт" Николай Токарев в интервю за ТАСС.
По думите му, неотдавна е имало среща с представители на американската компания, на която те са потвърдили интереса си към размразяването на проекта. Токарев напомни, че през следващата година Каспийският тръбопроводен консорциум (КТК) ще завърши строителството на разширението си и така ще транспортира до 67 млн. тона нефт, което ще увеличи натоварването на турските проливи (Босфора и Дарданелите), поради което участниците в проекта, и преди всичко "Шеврон", са заинтересовани от създаването на алтернативни маршрути за транспортиране на нефт.
"Възможностите на Босфора не са безкрайни. Допълнителните обеми, които ще се появят след разширяването на консорциума, трудно ще бъдат прекарвани", каза Токарев.
И преди сме обсъждали с ръководството на КТК възможния модел на сътрудничество, уточни Токарев. Той съобщи също, че наскоро е проведена среща с представители на Гърция, които също са изразили своя интерес от реанимацията на проекта.
Компанията "Шеврон" е готова да обсъди въпроса за "Бургас-Александруполис" с българските партньори, които наскоро отново заявиха намерението си да излязат от проекта, добави Токарев. Според него обаче българската страна няма правни основания да излезе едностранно от този проект. Токарев не изключва и влизането на КТК в "Бургас-Александруполис".
Проектът е готов и реален за изпълнение, заключи шефът на "Транснефт".
Припомняме, че споразумението за строителството на петролопровода "Бургас- Александруполис" бе подписано между Русия, Гърция и България на 15 март 2007 г. Трасето трябваше да бъде алтернатива на танкерните превози през Босфора и Дарданелите и да преминава от Бургас до Александруполис, който е на брега на Егейско море.
По проект дължината на тръбата е 285 км, а капацитетът й - 35 млн. тона нефт годишно с последващо увеличение до 50 млн. тона. За нейното изграждане беше създадена компанията "Транс-Болкан Пийплайн" (ТВР), в която "Транснефт", "Роснефт" и "Газпромнефт" притежаваха 51%, а България и Гърция - по 24,5%. Цената на петролопровода се оценяваше на 1 млрд. евро.
През декември 2011 г. първото правителство на Бойко Борисов обяви решението си да излезе от проекта. Мнозинството в Народното събрание гласува "за" решението за прекратяване на междуправителствения договор по проекта за строителството на петролопровода.