Ще сложат бариери пред игрите с ректорските мандати
До дни МОН ще определи кои специалности са приоритетни, реже приема в икономиките, готви нови промени в закона за висшето
/ брой: 45
До седмица-две МОН ще оповести за обществено обсъждане проект за постановление, което МС трябва да приеме до 20 март. С него ще се определи кои ще са приоритетните специалности, въведени от НС миналата седмица с поправки в Закона за висшето образование (ЗВО). За тях ще бъде обявен по-голям прием и повече финансиране. Това съобщи вчера зам.-министър проф. Николай Денков. До три месеца пък МОН ще подготви нови промени в закона, с които ще се затворят вратичките за удължаване на мандата на ректора при преобразуване на висшето училище, заяви министър Меглена Кунева. С това очевидно се цели да се сложат бариери пред предизвикалите скандал в НС мераци на ректори като проф. Ваньо Митев (ректор на МУ-София) да преобразуват вуза в нов вид - изследователски, и да заемат поста отново след законните два мандата. МОН възнамерява с поправка в ЗВО да отдели академичното ръководство на вузовете от стопанското, за чието управление ще има специална длъжност. Обмислят се и варианти да се въведе правилото, че един преподавател може да участва в акредитацията само на един вуз, което миналата седмица не бе прието в НС.
Най-спешното пред МОН в момента е да изработи методиката за постановения от закона нов начин на финансиране на висшите училища, от който ще зависи и какви бройки за прием в отделните професионални направления на вузовете ще разреши МС. Основното е, че финансирането ще зависи от оценката за качество, определяна от показатели като учебен процес, научна дейност, реализация на завършилите, прогнози на бизнеса за необходимостта от кадри. Рейтинговата система на висшите училища, която досега бе повече ориентир за кандидат-студенти и работодатели, вече ще е елемент от държавното финансиране на вузовете, обясни Кунева. Данните от нея ще служат при формирането на оценката на специалностите в различните вузове. Висшите училища сами ще преценяват в кои специалности са добри, за да развиват именно тях, и академичните съвети сами ще могат да прогнозират развитието на бюджета на съответното висше училище, допълни проф. Денков.
За приема на студенти тази година ще бъдат определени т.нар. приоритетни специалности, за чиито кадри на пазара на труда има глад - информационни и компютърни науки и математика, педагогически, природни науки, инженерни науки и архитектура, аграрни науки. В момента, според проф. Денков, студентите в педагогическите науки са едва 7-8% от всички, в природните науки се обучават 5,7%, в техническите - 20%, в аграрните - 3%. Отделно със статут на защитени ще са специалности, за които няма достатъчно кандидати, но те са необходими на държавата, като например екзотични езици като арабски и японски, вероятно част от физиките, а също и финансисти с математическа квалификация. Силно ще бъде намален обаче приемът в направлението Икономика и управление, където сега се обучават една трета от студентите, а при завършилите има висока безработица. Вузовете обаче ще могат да запълнят орязаните държавни бройки с прием срещу заплащане, както определи ЗВО.
Демографският фактор също оказва влияние при новите решения за висшето образование, подчерта проф. Денков. Випуските намаляват, кандидат-студентите са все по-малко, само тази година са намалели с над 4000, посочи главният секретар на МОН Красимир Вълчев. В медицината според него няма да има орязване, понеже медицинските вузове са с високи показатели. Парите за висшето образование няма да се намаляват, само ще се разпределят по нов начин, заяви категорично Кунева.
Ще проверят що за обучение се готви в Хасковските минерални бани
МОН ще провери дали наистина Бургаският свободен университет открива изнесено обучение в Хасковските минерални бани, без да има акредитация за това и разрешено от закона изнесено звено там. Вузът обяви дори бройка за прием и вече събира документи от кандидат-студенти. Ако проверката покаже, че това е така, ще вземем мерки с цялата сила на закона, отговори Кунева на поставения от ДУМА въпрос.