Тунел на "Хемус" заменен с траншея за по-евтино
Ремонтът на отсечката Чирпан-Стара Загора на "Тракия" ще се проточи до края на юли
/ брой: 124
Държавното дружество "Автомагистрали" е получило разрешение от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да замени проектиран тунел на магистрала "Хемус" с траншея за икономия на средства. Това е технически смущаваща промяна и недомислица, а поддръжката ѝ ще се превърне в нещо безумно, заяви новият председател на Управителния съвет на АПИ инж. Апостол Минчев пред БНТ.
Случаят е част от нарушенията при строителството на магистрала "Хемус", които служебното ръководство на регионалното министерство установи. Преди дни АПИ спря изграждането на 4 мостови съоръжения в участък 2 от автомагистралата край Ловеч, за които бе установено, че се изграждат без технически проект. По проекта за изграждане на магистрала "Хемус", приет преди 2 години и съгласуван с всички инстанции, тези съоръжения и този тунел, а не траншея, трябваше по един начин да бъдат направени, но в началото на тази година след постъпки на "Автомагистрали" е приета корекция на тези съоръжения - много сериозна и технически смущаваща. Променена е връхната конструкция и тунелът е превърнат в траншеен изкоп, което само по себе си е техническа недомислица, посочи инж. Минчев. По думите на новия шеф на АПИ вместо тунел е прието да бъде направен траншеен изкоп, дълъг 48 метра, чиято поддръжка би била "нещо безумно". Според Минчев сега би трябвало да бъде възложена техническа експертиза на високо ниво, за да се види дали тази промяна е разумна.
Средствата, които се заделят за пътища - за ремонти и ново строителство, са крайно недостатъчни. Парите, които се планират за поддръжка на пътища в последните 15 години, са в пъти по-малко от необходимите, твърди Минчев. Той увери, че до края на юли отсечката между Чирпан и Стара Загора на автомагистрала "Тракия" ще бъде готова и пусната за движение. "Проблемите са няколко. На първо място организационни въпроси, свързани с фирмите подизпълнители, на второ място имаше некачествено изпълнение от една от фирмите, дължащо се на неспазване на технологии, на несъгласувани с нас материали. И на трето място са затрудненията, идващи от временни метеорологични условия", обясни шефът на АПИ. Предстои изгребването на настилката, след което ще бъде положена нова за сметка на изпълнителите. Ремонтът ще струва около 90 млн. лв., припомни Минчев. По думите му гаранцията за тези ремонти е 2 години. Той обаче уточни, че при новото строителство гаранциите са по-големи, възможно е да се заложат в договора по-големи от нормативно изискуемите. Апостол Минчев обяви, че след Стара Загора, в посока Бургас, също ще се прави подобен ремонт, но вероятно следващата година.
За ремонтите на тунел "Витиня" шефът на АПИ отбеляза, че там проблемът е комплексен и засяга както самото изграждане, така и поддръжката. "Изграждането е било при доста занижени критерии и изисквания, а поддръжката е била много козметична", каза Минчев. Относно тол системата той обясни, че за да работи както трябва, трябва да се коригира и да няма политически чадър над нея, а да се остави на професионалисти, които знаят какво правят и какво търсят. Според шефа на АПИ приходите, които се генерират, са около 300 млн. лв. на година и те покриват издръжката на тол системата. Той обаче призна, че нещата не са изрядни, като се започне още от софтуера, събирането на таксите и от най-високо ниво един куп от пътищата, които е трябвало да бъдат в тол системата, но са извадени.