02 Май 2024четвъртък13:31 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Училища пестят за сметка на децата

Комбинират длъжности и намаляват щатове, с което ощетяват учениците със специални образователни потребности

/ брой: 193

автор:Дума

visibility 813

Училищни директори все по-често се опитват да пестят пари, като комбинират различни длъжности на преподаватели и специалисти, отпускат половин щат вместо цял, което води до ощетяване на деца със специални образователни потребности. За това алармираха психолози, ресурсни учители и логопеди. 

Ресурсните учители например трябва да работят с повече деца едновременно, за да изпълнят нормативната рамка. Друга практика била психолози да работят едновременно и като учители, въпреки че те изпълняват взаимоизключващи се функции. Всичко това води до икономии в бюджетите на училищата, но се отразява зле на децата със специални нужди, които остават неглижирани, сигнализират подкрепящите специалисти. 

Масово навлизащата схема е за комбиниране на специалности и отпускане на половин щат вместо на цял, за да се спести от специалисти като психолози, логопеди и ресурсни учители. Преподаватели по философия например се назначавали и като ресурсни учители на половин щат, въпреки че те нямат специалност "Специална педагогика", която да им дава право да работят с деца с проблеми. Другата навлизаща практика е да се комбинира учителска длъжност с тази на психолога. "Те изпълняват две взаимноизключващи се функции. Едната длъжност оценява ученика, другата го подкрепя. Няма как детето да се довери на този, който преди малко го е оценявал. Това е абсолютен сблъсък на двете професионални роли", коментират специалисти, заети в системата. Те сигнализират още, че логопедите, психолозите и ресурсните учители се използват за допълване на щата на някой от другите специалисти, за да се спести от бюджета, а в същото време се удовлетворява нормативната рамка.

Ресурсен учител от столично училище признава, че вместо 12 ученика в група, както е по закон, вече има по 18. За да се изпълни нормата, директорът е наредил специалистът да работи с по три деца едновременно, което не е възможно, тъй като те са с различни дефицити. Въпреки че с всяко дете ще се работи по-малко, училището ще получава пълна издръжка за него. 

Заетите в трите професионални направления са категорични, че ставащото е в ущърб на учениците с проблеми. Те обясняват, че подкрепата на децата със СОП не е приоритет от приемането на Закона за училищното и предучилищното образование. Преди влизането му в сила училищата са работили по проект, финансиран с милиони евросредства, носещ името "Включващо обучение". От 2012 г. в него са се включили 84 пилотни училища от страната, за да тестват как ще работи системата с екипи от подпомагащи специалисти за приобщаващо образование. Този проект е наследен от втори - "Подкрепа за равен достъп и личностно развитие", по който са били усвоени още средства за заплати на екипите и оборудване на кабинети.

"След приемането на училищния закон обаче започна бавен разпад на екипите и изведнъж децата със СОП вече не бяха приоритет. Започна пестене на пари", коментират засегнатите. Някои училища дори напълно са съкратитили специалистите, наети по проектите, особено в по-малките населени места.

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 599

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 585

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 552

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 726

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 637

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 568

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 709

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 602

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 653

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ