Учителите - с ниска самооценка и лошо заплащане
Подготовката им е недостатъчна, нужен е и изпит за пригодност за професията, показва проучване на Софийския университет
/ брой: 146
Само един от всеки пет учители може категорично да оцени подготовката на педагогическите кадри у нас като удовлетворяваща. Това сочат данните от национално изследване на системата за подготовка на педагогическите кадри във висшите училища, направено сред учители, директори, университетски преподаватели, студенти и общественост. Автори са преподаватели в Софийския университет "Св. Климент Охридски" начело с проф. д-р Бончо Господинов.
В изследването само един от 240 университетски преподаватели смята, че практическата подготовка на бъдещите учители е достатъчна. Двама от трима студенти в педагогическите специалности обясняват, че заплащането в сферата прави професията непривлекателна за младите хора.
Участниците в проучването масово заявяват, че е необходима промяна в подготовката на учителите, като в голяма степен трябва да се наблегне на практическите знания. В момента подготовката на бъдещите преподаватели във висшите училища у нас не съответства на равнището на аналогичните системи в развитите страни и на все по-динамично променящите се изисквания на обществото, което и сега има ниска оценка за учителите.
Според 10,82% от запитаните учители е нужно осъвременяване на знанията в областта, в която те преподават. Други 14,26% смятат, че е необходимо придобиването на повече умения за управление на дисциплината в класа.
Изводите от изследването сочат, че подготовката на бъдещите учители от 5 до 12 клас не е достатъчна като обем и не отговаря в съдържателно отношение на изисквания за осигуряване на качествено образование на подрастващите.
И петте групи от изследването смятат, че въвеждането на процедура за оценяване на пригодността за упражняване на учителската професия на входа на първоначалната подготовка е необходимо.
Освен заплащането, лошата материална база и трудното влизане в системата на образованието също отблъскват младите хора от професията.