Актуално
В очакване на гонга за матурите
/ брой: 72
Контролиран процес или изоставено на самотек дистанционно училищно образование? Твърда институционална позиция или изчакване до безкрайност откъде духа вятърът? Знаят ли учители, ученици и родители какво им предстои в наближаващия край на учебната година, или още се лутат между разнопосочните сигнали, идващи от всички свързани и необвързани с образователната система?
Който не е имал фейсбук или тв микрофони пред себе си, той не е дал оценка на онлайн обучението и не се е изказал за бъдещото му краткосрочно и дългосрочно развитие. Забрави се, че в центъра все още стои ученикът, който продължава да бъде облъчван от колебливи позиции откъм периферията с претенции за изчерпателност и прецизност.
Иде реч за оценяването - за обобщението дали децата са учили, дремали ли са зад камерите, бъгвала ли им е системата и имало ли е кой да ги мотивира с остена. Матури, национални външни оценявания, изпити дебнат учениците от IV до ХII клас, на един хвърлей време са, а словесните битки на държавно ниво за нуждата им изобщо не стихват. На различен тип оценяване подлежат четвъртокласниците, седмокласниците, десетокласниците и дванадесетокласниците. Поради усложнената обстановка миналата година в IV и Х клас националните външни оценявания бяха отменени. Тази година обаче не са. От името на Съюза на работодателите в системата на народната просвета неговият председател и директор на 119-o СУ в София Диян Стаматов предложи двата изпита да бъдат по желание. Омбудсманът Диана Ковачева неведнъж изрази твърда позиция за пълната им отмяна и прати официално предложение до Министерството на образованието и науката. За пореден път с писмо излезе и синдикатът "Образование" към КТ "Подкрепа", който настоява за отпадане само на изпита за четвъртокласниците. От другата страна на барикадата засега стои образователното ведомство. Министър Красимир Вълчев също редовно прави изказвания в защита на изпитването в края на двата етапа на образователния процес. Вероятно приключващият кариерата си министър иска да покаже, че не се огъва така лесно под натиск и е в състояние да овладее системата в ситуацията на тотална несигурност.
Не по-малко разнородни са мненията и обосновките за учебния материал, който трябва да попадне в предстоящите матури и изпитвания. За намаляването му се заговори още преди Нова година и там мъглата е по-гъста. Ковачева и Стаматов допускат съкращаване на изпитните теми, синдикалистите не са склонни на този компромис, а Вълчев е подчертано уклончив - може да се направи, а може и да няма нужда.
Всичко това става на фона на множество подписки и петиции, вихрещи се в онлайн пространството, които защитават една или друга теза. А с наближаването на датите за матурите те ще продължат да се множат в ситуацията на несигурност.
Няма нищо лошо всеки в системата да представи и да защити мнението си, да даде съвет и да пусне писмо в медийното пространство. Но в общия, понякога креслив, хор напълно се заглушава гласът на институцията. А последната дума е нейна. Вярно, че е изгубила тотално общественото доверие, прахосала е остатъците от престижа си. Но все пак училището очаква последната й позиция, която би било добре да е скоро, да е добре аргументирана, защитена с тези и вдъхваща максимална сигурност, че децата няма да станат за пореден път жертва на експерименти. Чакаме гонга.