02 Май 2024четвъртък07:58 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Борис Цветков:

В София няма нито една успешна концесия

Столичната община не управлява ефективно транспорта и затова иска да увеличи цената на билета на 1,50 лева, казва общинският съветник от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ

/ брой: 21

автор:Деси Велева

visibility 111

Борис Цветков е роден на 25 ноември 1973 г. в София. Завършил е Националната природо-математическа гимназия "Акад. Любомир Чакалов", а по-късно специалност информатика в СУ "Св. Климент Охридски". Бил е депутат в 42-то НС от групата на Коалиция за България. В момента е общински съветник от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ. Заместник-председател е на постоянната комисия по устройство на територията, архитектура и жилищна политика и член на комисията по стопанска политика и общинска собственост.
 


"Чувствам се задължен да отстоявам поетите ангажименти към хората"


- Г-н Цветков, какво наложи спешното отправяне на ваше питане към столичния кмет Йорданка Фандъкова относно продължаващото неизпълнение на концесионните задължения от страна на "Софийска вода"?
- Сред столичани възникна напрежение и недоволство заради обявеното намерение от "Софийска вода" за предстоящо увеличение на цената на водата с 20%. Предложението бе прието и от КЕВР. Ако от Столичната община сега не възразят, следващата стъпка е този скок да се утвърди. Затова смятам, че кметът трябва спешно да отговори какви искания е отправила към концесионера за гарантиране интересите на столичани. А те включват запазването на цената на водата, подобряването на качеството й и намаляването на загубите. Смятам също така, че е редно Фандъкова да обясни какви са реалните инвестиции на концесионера за изграждане на нова ВиК мрежа и ремонт на съществуващата.
Когато преди няколко години от кметството отхвърлиха предложението ни за референдум, на който гражданите трябваше да кажат искат ли концесията за водата да бъде продължена до края на договора й, Фандъкова обяви, че ще бъдат сключени анекси и предоговорени някои условия. Сега я питам какви са резултатите от стъпките й и предприемала ли е тя такива.
Това, което виждаме ние, е, че концесионерът не е инвестирал почти никакви свои средства и на 30-40 на сто от територията от града няма канализация. Така се оказва, че в 21 век жителите на европейска столица са принудени на няколко месеца да изпомпват отходните води от септичните си ями срещу 200-300 лева.
Не сме видели досега технологията на работа на концесионера да е добра, след като продължава да има голям процент на загуби на вода, а качеството й също не е на достатъчно високо ниво. Излиза, че от "Софийска вода" нито са инвестирали достатъчно в мрежата, нито са предложили някакви нови технологии. Фирмата просто дойде и започна да ни събира сметките за вода, за да плаща заплатите на служителите си. Тя наруши и договора, в който е записано, че цената на водата трябва да остане 1 лев на куб. метър. Затова искам да знам какви са причините на общината да не иска разтрогване на договора.
- Наскоро в Столичния общински съвет скандално бе гласувано решение за друга бъдеща концесия в града. Тя е за отдаване под наем на велосипеди, изграждане велогардероби и даване на рекламни площи в центъра на София.
- Да, това е друг скандален въпрос отпреди две седмици, когато мнозинството гласува една странна концесия. В нея се обвърза даването на 250 велосипеда под наем с отдаване на рекламни билбордове в центъра на София. Яростни защитници на това решение имаше от цялото дясно пространство в СОС, не само от страна на ГЕРБ.
Искам да припомня, че досега общината няма нито един пример за успешно публично-частно партньорство или концесия. Така се очертава да бъде и с тази бъдеща концесия, която е абсолютно ненужна. При положение, че Столичната община се заема с такива големи дейности като строеж на метрото и експлоатация на Завода за управление на отпадъците, не виждам защо да не може да дава и тя самата велосипеди под наем. Има общинско предприятие, което може да поеме дейността - "Туристическо обслужване".
Освен това е нередно в концесията да бъдат включени най-апетитните парчета от рекламата на столицата - дейност, която няма нищо общо с даването под наем на велосипеди. С това общината всъщност прави подарък на бъдещия концесионер, казвайки, че велосипедите под наем ще са на загуба, но частната фирма ще може да печели от реклама - сфера, в която не са нужни инвестиции. Тук също смятам, че за кметството не би трябвало да има проблем да управлява и рекламите само - има достатъчно добре развит пазар и конкуренция.
- Какви други нередности виждате в предложения доклад на ГЕРБ за бъдещата концесия?
- Изключително странно е, че в него се предлага всички велогардероби да бъдат съсредоточени в центъра на столицата, където няма велоалеи. Какво се очаква от колоездачите? Да бутат колелата до местата, на които могат да ги оставят или да карат по забранени места, които са предназначени за пешеходци ли? Има велоалеи  около Южния парк, но там няма предвидени гардероби.
От ГЕРБ се опитаха в последния момент да предложат тихомълком решение, в което е записано, че работното време на велосипедите ще е от 7 до 19 ч. само 7 месеца в годината. След протести управляващите се отказаха от идеята си и бе прието, че този вид транспорт ще може да се използва целогодишно.
Освен това в решението на СОС няма и показател, който да сочи дали концесията е успешна. Ако се окаже например, че един велосипед се използва по-малко от два пъти на ден по два часа, означава, че сме дали на частната фирма да печели целогодишно и денонощно от реклама, а тя може да не си изпълнява задълженията по останалата част на договора.
Все още се надявам концесията да не се случи. Ако стане обаче, съм убеден, че велосипедното движение в центъра няма да се развие и ще последва останалите лоши договори на общината.
- Преди няколко дни стана ясно намерението на Столичната община да повиши цената на хартиения билет от 1 лева на 1,50 лева. Как ще коментирате тази идея?
- От Столичната община още сондират мненията по въпроса, но аз отсега се обявявам против това намерение. Искането за вдигане на цената на билета се прави, заради лошото управление на столичния транспорт. В София лъвският пай от общинските средства за тази сфера през годините беше вземан от частните фирми. В същото време дълги години парите на част от столичани изтичаха в маршрутките. Когато няма добър транспорт, всеки предпочита маршрутката да го остави на точното място срещу 1,50 лева. Общината пък поема разходите за социално-слабите и гратисчиите, които пътуват в градския транспорт. В такива условия тя няма как да не поиска още повече средства да влизат от гражданите и затова вдига цената на билета. За транспорт се дават огромни средства, но дори в кварталите, където има метро, продължава да има задръствания. Това показва, че управлението е неефективно. 
- Вие от години се борите за подобряване на живота на хората от район "Искър". Една от битките ви е именно да по-добър и удобен транспорт за тях. В "Дружба" все още стои нерешен въпросът за достъпа на живеещите до метрото.
- Чувствам се задължен да отстоявам поетите ангажименти към хората, които ме избраха за общински съветник. Затова внесох питания в Столичния общински съвет за осигуряване на довеждащ транспорт до метрото, както и на достъп до метростанция 19, до която вече има тунел, свързващ я с хората от "Дружба" 2. За съжаление той все още не е отворен, макар и напълно готов, заради различни административни процедури.
Няма да се уморя да повтарям, че тази метростанция трябваше да е в ниската част, в самия квартал "Дружба", а не високо на бул. "Цариградско шосе". От общината все се оправдават, че с построяването на паркинг на две нива до метростанцията се цели да се посрещат колите, влизащи в София. Митичните гости от цялата страна, които ще си оставят автомобилите и ще ползват развитата транспортна мрежа, обаче не дойдоха. Дадоха се милиони левове за паркинга, а сега едното му ниво е заключено, а в другото има по 30-40 автомобила на ден. Заради празния паркинг хората от "Дружба" 2 са принудени да се катерят по хълм, който е недостъпен в лошо време и да вървят пеша до метростанцията. Откритата по-късно метростанция 20, пък е извън втората част на "Дружба" и хората отново са принудени да използват градски транспорт.
- С какви други проблеми на хората от "Дружба" се борите?
- Около изборите миналата година се оказа, че общината е задействала процедура за отдаване под наем на 3-4 ресторанта в парка в "Дружба" 1 около езерото. Носеха се слухове, че ще бъдат дадени под наем на един от ромските босове в района, който е подпомогнал кампанията на ГЕРБ. Събрахме над 500 подписа от хората, живеещи в съседство. Фандъкова бе принудена да спре процедурата и обеща да направи цялостно проектиране как да се организира пространството в парка, което ще бъде представено и на гражданите.
В момента тече представянето на проекти на плановете за управление на жк "Дружба", а общественото им обсъждане ще бъде на 3 и 4 февруари.
- При толкова много проблеми, които остават нерешени години и натрупването на нови, как си обяснявате победата на ГЕРБ в София и на последните избори?
- Въпреки огромните средства, които се изразходват в града ни, на практика няма решен нито един проблем - нито с детските градини, нито с транспорта, нито с поддържане на зелени площи, нито с кучетата. Гражданите на София имаха право да направят промяна в политиката на града на изборите, но не се възползваха. Освен това голяма част от хората не излязоха да гласуват, а с 2000-3000 гласа се избраха районни кметове, което говори за абсолютна апатия. Трябва да се отчетат и нашите грешки, на БСП, като единствена алтернатива в София. Ако бяхме в по-добро състояние, по-мобилизирани и по-последователни,  нямаше да допуснем толкова смазваща победа на статуквото в града.

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 331

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 322

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 315

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 326

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 419

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 329

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 402

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 357

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ