29 Март 2024петък00:20 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Възстановяването невъзможно

Срещата в Брюксел минава в скрити договорки зад завесите. ЕС се нуждае от нов план за смяна на курса!

/ брой: 136

visibility 1373

Проф. Боян ДУРАНКЕВ

"Възстановяване" на икономиките на страните членки на Европейския съюз няма да има и в никакъв случай не бива да се осъществи. Време е да се подготвим за новото "нормално" състояние, за да очертаем необходимите промени.

Причините?! Много и основателни. 

Старото "нормално" 

беше икономика на хроничните диспропорции, базирана върху изкопаемите горива и генерираща глобално затопляне; транснационални корпорации, които не се съобразяват с националните правителства и граници; грантове и "облекчения" за най-големите, които стават още по-големи гиганти; системно криене (в офшорки и данъчни убежища) на данъци и счетоводство "на червено"; безогледно приватизиране или дългосрочно концесиониране на общото, но обобществяване на частните загуби на банки и фирми; финансилизация на икономическия живот за сметка на реалната икономика и "съществените" сектори; нарастващо социално неравенство както между страните, така и вътре в тях; "печалбите над хората" и т.н. 

Към всичко това задължително трябва да добавим и няколко "екстри", характерни за страните (като България) с по-слабо представителство на онова, което популярно се нарича "народ": задкулисно съставяне на обикновени, коалиционни и служебни правителства, в които "дълбоката държава" (олигарсите) имплантират свои министри-послушници; политика на "въртящите се врати" (от частния бизнес в държавата и после в още по-печеливш частен бизнес); "ненормални" нива на корупционни взятки от "обществените поръчки"; инсталиране на нискоинтелектуални и нискоквалифицирани "калинки" на печеливши държавни служби. 

Е, кой го харесва това старо "нормално", базирано върху принципите на неолиберализма, освен тези с красивото наименование "бенефициенти"?!

Сегашното "ненормално"

състояние е причинено както от пандемията, така и от трудната преценка на управляващите как да променят нещата така, че те да останат почти същите. Повечето от сегашните политици (сред тях - и повечето български) са склонни да поддържат "принципно" необходимите промени, стига те да не засегнат статуквото. На дипломатичен език "принципно" означава "вежлив отказ", твърдеше Бисмарк. На още по-съвременен език "принципно" означава протакане. Забележете, поредната (трета) среща на Европейския съвет в последните дни е организирана за приемането на знаменития Фонд за възстановяване на ЕС и още по-важния бюджет в размер на 1 трилион евро. Единственият, който вярваше, че ще се получи "разумен компромис" само за един ден, беше българският премиер, от когото ("почти", културно казано) нищо не зависи. Така и стана, преговорите накрая отидоха зад завесите за стотиците милиони европейски граждани - скрити договорки на двустранна и многостранна основа. 

Първоначално на масата се предложиха 750 милиарда евро за подкрепа на страните, засегнати от икономическата криза, породена от пандемията. Ако на някой това му се струва огромна сума, нека не забравя, че при население на ЕС от 448 млн. души на човек това е 1675 евро - под нивото на месечната средна заплата в съюза. Не е много, но все пак е нещо като "витаминозна бомба", особено като се отчете, че пандемията продължава своя възход. И още по-категорично: в никакъв случай този размер на помощта не стига за "възстановяване" на предходното състояние. БВП на ЕС има спад от 3,2% през тази година, което не е още на нивото на кризата от 2008 г., но за възстановяването на същия БВП от 2019 г. ще са необходими поне 2 години, т.е. до 2023 г.

Да се върнем на въпроса за Фонда за възстановяване. ЕС планира да го създаде чрез общ дълг (и за България!), което не се приема ентусиазирано от никого. Известната "пестелива четворка" - Нидерландия, Австрия, Швеция и Дания (която започна да се разширява по време на преговорите с още скрити и открити "резервни" участници), изисква силен контрол върху инвестиционните и плановете за реформи на бенефициентите. Включително и чрез правото на вето върху изплащането на парични средства в ЕС, ако група заинтересовани страни не е съгласна с някой национален план за реформи. По този начин "спестовниците" открито декларираха, че не вярват много-много на контролните способности на централата на ЕС. Но веднага възникна и дипломатично се постави и обратният въпрос: ако някоя страна не е "симпатична" на други, то трябва ли заради дребни грешки и нарушения тя да остане на "сух режим" (спомнете си дългото очакване на България за допуск в Шенгенското пространство, като формалните условия са изпълнени от нашата страна).

Даже да се приеме другият обсъждан "балансиран" подход: безвъзмездните средства да бъдат намалени от 500 млрд. на 450 млрд. евро, а 

заемите да нараснат

от 250 млрд. до 300 млрд. евро, въпросът за общия дълг, и особено за връщането на заемите от отделните страни, въобще не може да се коментира сега. Но със сигурност някои от страните, които ще получат кредит, трудно ще го върнат, ако въобще го върнат. Не е сигурно, че ще бъдат приети и националните планове за реформи (обикновено под "структурни реформи" по неолибералната доктрина се разбира орязване на социални права и доходи), а ако бъдат приети - че ще се изпълняват регулярно и точно. Допълнителен аргумент: на започналата виртуална среща на финансовите министри и управителите на централните банки на страните от Г-20, председателствана от Саудитска Арабия и посветена на възстановяването на световната икономика, се обсъжда въпросът за удължаването на мораториума върху дълга на най-бедните страни и след края на годината. Ако така продължава да се развива ситуацията във финансовия сектор - чрез "отлагане" и "отписване" на миналите и сегашните дългове, то световните и европейските финансови институции съвсем не са защитени от бъдещи фалити.

Обобщено казано, каквито и решения да се вземат сега и до края на годината на ниво ЕС, както и за реформи поотделно в страните членки, отсега е ясна диагнозата: европейският икономически пациент ще бъде поддържан в хронична недостатъчност на средства за възстановяване. Но даже тези средства да бъдат достатъчни, доходите на голяма част от хората са намалели, а масово европейският гражданин е променил потребителското си поведение и няма да възстанови предишните си навици. Нито ще се върне отново по същия начин към работата си във фабриката и офиса, нито ще се юрне по хотели и ресторанти, нито ще продължи да бъде запалянко по трибуните на мачовете. Така че никоя икономика няма да се "възстанови" по същия начин, даже да й се изливат водопади от евра. Някои части от сектора на туризма и хотелиерството са не само във фризера, но и в ковчега. Графично показано, възстановяване във V-образна форма няма да има никога и никъде.

Пандемията отключи и една на пръв поглед, "невидима заплаха" - замяната на хора от машините и изкуствения интелект. Вече в ЕС става все по-скъпо да наемаш работници и служители. Всеки от тях рискува да се разболее и да зарази колегите си. Машините и изкуственият интелект обаче не са податливи на КОВИД-19. Получаваме известния ефект от привлекателността на заместването, който ще увеличи търсенето на нови технологии и техника, но 

ще намали търсенето на хора

В резултат ще има и допълнителен отток на работна сила към армията на безработните, а и силен натиск за намаляване на заплатите на заетите. И обратно, това ще изисква повече държавни разходи за образование (преквалификация), здравеопазване, помощи за безработни. Всеки бюджет може да се прекърши под такава внезапна тежест, особено ако поддържа изкуствено фирми-зомбита, които са системно в кома.

Именно по тези причини излизат на преден план няколко предварителни въпроси за необходимата промяна на генералния курс, а не простото механично (и вече невъзможно) "възстановяване"; за преминаването от един коловоз на пазарни приоритети към друг коловоз на приоритети от обществен интерес, съответно - на приоритети и програми за развитие на съществените и иновативните сектори. И понеже тези общоевропейски и национални приоритети и програми ще изискват огромни обществени средства и богати бюджети за инвестиции, то за пореден път се доказва несъстоятелността на тезата "оставете всичко на пазара" (или на нашенския вариант "водачът на джипа дава пари за всичко"). Но при новите условия и програми обществеността има пълното право да изисква от фирмите, които ще получават обществени средства, да станат напълно "прозрачни" за разходи и печалби, печалбите да са също на основата на вложения частен труд; да допринесат за намаляване на неравенствата; за подобряването на здравето на заетите лица и преминаването към екологична и основана на знанието икономика. Тези изисквания трябва да бъдат отразени не само в начина, по който се разпределят публичните пари, но и в условията, които се налагат на получателите им.

Казано ясно и кратко, необходим е План за развитие за следващите 7 години, който гарантира по-доброто общо бъдеще за всички европейски граждани, а не - както досега - само за милиардерите, замърсителите на околната среда и рентиерите. Правилно насочените инвестиции и разходи, особено инвестициите в зелената икономика, могат да бъдат навременни, трудоемки (да помагат за решаване на проблема с нарастващата безработица) и силно стимулиращи - далеч по-успешни за обществото, отколкото, например, намаляването на данъците за богатите и ДДС за фирмите.

Бедата е, че България, застанала пред страшната заплаха на този микс от кризи (пандемична, демографска, екологична, културна, научна, политическа), не изглежда готова да прегърне и разработи собствената си програма за социално-икономическо развитие. Явно въпросът опира до изграждането на новия светоглед, на сплотеното и справедливото общество, на хората на бъдещето. А това е задача с повишена трудност, която не се решава само в министерските кабинети или на площадите. Циреят на властта се е спукал, но проблемът не е само да се изреже. Това е само началото на дългия път. Но е задължителното начало!

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ