17 Май 2024петък23:05 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Консулт

За разумна регулаторна тежест в счетоводството на малките фирми

Предстои промяна в законодателството ни, като водещ трябва да е европейският принцип "Мисли първо за малките"

/ брой: 130

visibility 40

Проф. д-р Иван Душанов*

Европейският парламент и Съветът на Европейския съюз приеха Директива 2013/34/ЕС (обн. в "Официален вестник на ЕС", бр. 182 от 29.06.2013 г.), в която се съдържат съществени разпоредби за реформа в организацията, методологията и методиката на счетоводството - в качеството му на информационна и вътрешноконтролна система - за нуждите на управлението на предприятията в икономическото пространство на съюза. Държавите членки на ЕС са задължени да транспонират разпоредбите на Директивата, т.е. да приведат в съответствие с нея законовите, подзаконовите и административните си актове в областта на счетоводството и независимия финансов одит. Това те трябва да извършат до 20 юли 2015 г. Разпоредбите на Директивата следва да се прилагат за първи път от началото на 2016 г.
Предстои следователно основна промяна - в насока на усъвършенстване, на националното ни счетоводно законодателство съобразно философията, съдържаща се в този документ на висшите ръководни органи на ЕС. Новата законова уредба в националното ни счетоводно законодателство следва да се обсъди и приеме от Народното събрание. Тя трябва да бъде съобразена с изискването за намаляване на цялостната регулаторна тежест - особено за малките и средните предприятия.

Проблемите пред сектора

Счетоводната колегия - в повечето от 350-те хиляди предприятия и в десетките хиляди счетоводни системи (счетоводства) в публичния сектор, е в особено напрегнато състояние. То се подсилва още и от наличието в интернет пространството на писания, които в преобладаващата си част са в дисонанс с професионалния статус на счетоводителя и са в противоречие с целта и философията на Директивата - "Мисли първо за малките". Напрежение има и в специализираните счетоводни предприятия. То се засилва и от реалната опасност за пренасяне и възприемане на подчертани лобистки интереси от лица от средите на висшите органи на държавното управление и държавната власт, които ще приемат нов Закон за счетоводството.
Проблемите на усъвършенстването на счетоводното законодателство и насоките за решаването в изпълнение на изискванията на Директива 2013/34/ЕС, са твърде много. Те се натрупваха с години по време на прехода. Открояват се няколко от тях, които са с решаващо значение за превръщането на счетоводството в надежден инструмент в управлението на предприятието, за издигане ролята и мястото на българския счетоводител в управлението на икономическите системи и в системите от публичния сектор.
На първо място, стои проблемът за стандартизацията на счетоводството на малките и средни предприятия. Тези предприятия сега прилагат - по решение на ръководството им, Национални стандарти за финансови отчети за малки и средни предприятия (НСФОМСП). Съществува разработен и приет от Съвета по Международни счетоводни стандарти (СМСС) единен Международен стандарт за финансово отчитане за малки и средни предприятия (МСФО за МСП), който обаче не се регламентира от органите на ЕС като задължителен. Редица държави членки на ЕС (Франция, Федерална република Германия и др.) не приеха задължителното му прилагане. Отделни среди у нас, ръководейки се от свои корпоративни интереси, упорито предлагат този МСФО за МСП да стане задължителен - обстоятелство, което е в дисонанс с философията на Директива 2013/34/ЕС. В нея изрично се повелява, че целта на реформата е да се изготвят и предоставят законодателни актове с най-високо качество, като се гарантира административната тежест на микропредприятията и на малките и средни предприятия да е пропорционална с ползите, т.е. да се спазва принципът: "Мисли първо за малките".
Изпълнението на изискването за намаляване на цялостната регулаторна тежест за микропредприятията и МСП у нас може да се постигне чрез запазване и актуализиране на действащите сега у нас НСФОМСП. Международните счетоводни стандарти следва да бъдат задължителни подзаконови актове в регулаторната рамка за средните и големите предприятия. Това е в унисон и с преамбюла на Директива 2013/34/ЕС (чл. 1, 2, 10, 12 и др.).
С новата законова уредба в счетоводството у нас - на второ място, следва да се изпълни    

точното прилагане на изискванията

в Директивата за категоризирането на предприятията на микропредприятия, на малки, средни и големи предприятия. Изискванията за категоризацията с определените параметри на два от трите показатели са: обща сума на баланса; нетен оборот и среден брой на служителите. Размерите на тези параметри са императивни! Предложенията и становищата на определени среди у нас за по-ниски прагове на показателите за микропредприятията и малките предприятия по своята същност са продиктувани от определени меркантилни интереси. Те са в разрез с Националната стратегия за насърчаване на малките и средни предприятия, в която е посочено изискването за интернационализацията на тези предприятия (глава 7). Дерогирането на параметрите за категоризиране на предприятията, предвидено в Директива 2013/34/ЕС е недопустимо! Такава възможност - пряко или косвено, не е предвидена!
Важен проблем, който следва да намери решение в новото национално счетоводно законодателство - на трето място, е проблемът за задължителното одитиране на годишните финансови отчети на малките и средните предприятия.
Проблемът за задължителният одит на предприятията у нас беше разискван на заседанието на Министерския съвет на 8 февруари 2012 г. (от първото правителство на премиера Бойко Борисов) - т.22 от дневния ред "относно Рамковата позиция на Република България по предложението за Директива". В становището на тогавашния министър, докладващ позицията на бившото МИЕТ се изтъква, че "Проектодирективата предвижда тези прагове (при категоризирането на предприятията - добавката е моя - И.Д.) значително да се повишат, като по този начин една голяма част от предприятията, които сега са в България, се класифицират като малки и средни, ще станат микро и нямат нужда от одитиране ежегодно. Това, от една страна, е добре за предприятията, защото ще им се спестят около 300 млн. лв. годишно. От друга страна, не е добре за одиторите, които ще загубят 300 млн. лв. годишно (подчертаното е от мен - И.Д.)." И по-нататък се казва, че може би "в крайна сметка става дума за един бизнес на одитори и за пари, които компаниите трябва да платят или не трябва да платят за одиторски услуги" - това дословно е записано в горното становище на МИЕТ.
По данни на НСИ чрез обобщаване на информацията по код 31192 на Справката към ОПР за 2013 г. сумата вече е била 358 млн. лв. (!!!) Обобщени данни за 2014 г. все още няма.

Зад милионите стоят интереси

Явно е, че при решаването на въпроса за задължителния одит - зад тези милиони, стоят интересите на регистрираните няколкостотин независими финансови одитори, а може би - и на техните покровители.
В преамбюла на Директивата (ал.43) се посочва, че отчетите на тези предприятия "не следва да подлежат на споменатото задължение за извършване на одит, тъй като одитът може да представлява значителна административна тежест на тази категория предприятия (подчертано от мен - И.Д.). Допуска се обаче държавите членки "да налагат извършването на одит на малките предприятия, съобразно специфичните условия и потребности".
Тази алтернатива (според нас - И.Д.) е коригирана "де юре" с приетата по-късно Директива 2014/56/ЕС на ЕП и на Съвета от 16 април 2014 г. (обн. в "Официален вестник на ЕС", бр.158 от 27.05.2014 г., §25), в която изрично е записано, че "в член 34 на Директива 2013/34/ЕС не се изисква от малките предприятия (подчертаното е от мен - И.Д.) да представят своите финансови отчети за извършване на одит". Тази разпоредба отново се обосновава с необходимостта за намаляването на разходите на малките и средните предприятия при изпълнението на "Стратегия 2020".
Върху основата на посоченото в Директивата следва изводът, че в бъдещата законова уредба е нужно да се осигури възможност на МСП да не подлежат на задължителен финансов одит. Техните ръководства могат да изискват извършването на такъв одит, когато те преценят, че той им е необходим -

по преценка за целесъобразност

В бъдещата нова законова уредба на счетоводството следва да намери място още и проблемът за усъвършенстването на счетоводната система (счетоводството) на предприятието. Това да е в качеството й на надеждна и относително независима информационна и вътрешноконтролна система. Като такава система тя следва законово да се признае, когато тя е структура, дирекция, отдел, служба и т.н. в управлението на предприятието, така и когато тя е външна на предприятието система. Тук следва да се решат проблемите за правата, задълженията и отговорностите на ръководителя на тази система - в качеството му на лице, което да съдейства за приемането и прилагането на законосъобразни решения във финансовата и счетоводната дейност от ръководството на предприятието. Наложителни са реални законови гаранции за професионалната му защита - в случаите на изпълнение на вътрешноконтролните му функции и правомощия. Следва да се съблюдава правилото, че неограничените права на предприемача и неговата независимост в бизнеса могат да се простират и да се осъществяват само и единствено в рамките и съобразно върховенството на закона!
Решението на проблемите в счетоводството е в прерогативите на висшите органи на държавното управление и държавната власт у нас. Това обаче не противоречи на необходимостта и изискването тези проблеми да бъдат обсъждани широко с колегията от счетоводната практика и от представителите на счетоводната научна общественост. Целесъобразно ще бъде да се организира Национален счетоводен форум, на който делово и творчески да се обсъдят проблемите за промяната и усъвършенстването на законовата уредба на счетоводството. Погрешен ход в работата по транспонирането на Директивата ще бъде решаването им да се основава на проекти и становища на структури и институции извън счетоводната гилдия. Всичко извън нея е инвазия, своеобразни благовидни - според нас, прикрити "данайски дарове". Ръководно начало при обсъждането и законовото определяне на пътищата, средствата и способите за транспонирането на Директива 2013/34/ЕС следва да бъде признаването "де юре" на присъщите на счетоводството функции и задачи като надеждно средство и ефективен инструмент в борбата срещу измамите, корупцията, банковите и финансовите злоупотреби!
Решаването на проблемите пред счетоводството у нас е на дневен ред. Висшите органи на ЕС посочиха ясно и категорично пътя и целта: "Мисли първо за малките".

*Авторът е експерт по счетоводство

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 603

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 560

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 572

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 605

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 552

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 641

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 573

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 659

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 583

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 491

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ