За Вълчев осъждането на тоталитарните режими е цивилизационен избор
Образователният министър Красимир Вълчев разви теорията, че осъждането на тоталитарните режими в учебниците по история не е политическа цензура, а цивилизационен избор. Който българите сами били направили. Той обясни още, че се е наложи да поиска корекция в текстовете в учебниците, за да се "предават на учениците ценностите, които ще ни съхранят като общност в българската държава и в Европейския съюз". Пак според Вълчев, това няма как да стане, ако комунистическия режим се представя с "благовидност и нормалност".
Министърът нападна и академичната общност като обясни, че тя не може да има "абсолютна свобода, особено при писането на учебници". Ако решат да оправдаят националсоциализма, имат ли академична свобода, имат ли право да създават условия за отнемане на други човешки права, попита министърът в отговор на масовото недоволство, че налага цензура и иска конкретни кореции в проектите на учебниците по история.
Припомняме, че част от авторите на критикуваните текстове в учебниците, признаха пред ДУМА, че подобни опити за налагане на цензура не е имало никога.
Вълчев обясни още, че за въпросния период от българската история имало консенсус, който "минава през това, че базовите институции са били тоталитарни и са нарушавали човешките права".
По думите му проблемът не е в самия период, който се описва, а в това, че с различни техники е направен опит да се даде благовидност и нормалност на един режим, който ние сме приели за тоталитарен.
Предстои още един разговор с издателите, за да се изчистят притеснителни акценти, факти и отношения, каза Красимир Вълчев.
Водили сме разговори с главните редактори на издателствата. Няма задължителни текстове. Това, което трябва да се случи, е да се промени отношението. А то е променено отношението, което е в учебната програма. С различни техники е направен опит да се даде благовидност, нормалност на един режим, който ние сме характеризирали като тоталитарен. Определено е търсен ефект, защото това не може да се направи случайно, е позицията на министъра. Не можело, по думите му, да се възпитават "днешните деца в равнодушие".